Redactie - 25 februari 2014

Zes aandachtspunten voor een mobiliteitsbeleid


Mobiele apparaten spelen een steeds belangrijkere rol op de werkvloer. Steeds meer medewerkers nemen eigen apparaten als onderdeel van de Bring Your Own Device-trend mee naar de werkvloer. Het opstellen van een effectief mobiliteitsbeleid is dan ook van groot belang om het gebruik van mobiele apparaten op de werkvloer in goede banen te leiden. Waar moet hierbij echter op worden gelet? FiberLink, onderdeel van IBM, zet zes aandachtspunten uiteen.

1. Security
De toenemende hoeveelheid mobiele apparaten op de werkvloer maakt het security-vraagstuk alleen maar ingewikkelder. De veiligheid van data loopt tegenwoordig op allerlei plekken risico. Denk hierbij aan het netwerk waarover de data wordt verzonden, de applicaties waarmee met de data wordt gewerkt en het apparaat waarop de data aanwezig is. Doordat mobiele apparaten steeds vaker voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt worden deze risico's alleen maar groter.

FiberLink stelt dat er geen 'juist' antwoord is op databescherming. De maatregelen die bedrijven zouden moeten nemen om hun data te beschermen is afhankelijk van allerlei factoren, zoals de industrie waarin het bedrijf actief is, de aard van het bedrijf en de tolerantie tegenover risico's. Probeer daarom de beveiligingseisen van data voor uw specifieke sector in kaart te brengen en mee te nemen in het opstellen van een mobiliteitsbeleid.

2. Privacy van medewerkers
Medewerkers werken steeds vaker op persoonlijke mobiele apparaten met bedrijfsdata. Het is uiteraard van groot belang deze data veilig te stellen, ook als de medewerker bij het bedrijf vertrekt. Een veel gebruikte oplossing is het op afstand wissen van de data op de mobiele apparaten. Ook de persoonlijke data van de voormalig medewerker gaat hierdoor echter verloren.

Let daarom bij het opstellen van een mobiliteitsbeleid niet alleen op de mogelijkheid bedrijfsdata op afstand te wissen, maar ook aan de privacy van medewerkers. In ieder land bestaat privacywetgeving en richtlijnen voor verschillende sectoren. Houd deze wetgeving en richtlijnen dan ook goed in de gaten.

3. Toepasbaarheid
Mobiele apparaten worden in alle lagen van uw bedrijf gebruikt. Zorg daarom dat het mobiliteitsbeleid van toepassing is op iedere medewerker binnen uw bedrijf. Een dergelijk beleid zou gebaseerd moeten zijn op het geven van de juiste rechten aan de juiste mensen.

4. Eventuele maatregelen
Wat doet u als medewerkers uw mobiliteitsbeleid overtreden? Het is immers van belang op te treden indien werknemers zich niet aan de regels van dit beleid houden. Probeer hierbij een balans te vinden tussen de vrijheid van medewerkers om te werken op de manier die zij prettig vinden en de noodzaak data te beveiligen. Beschrijf daarnaast duidelijk welke maatregelen worden genomen als medewerkers de regels in het mobiliteitsbeleid overtreden. Dit voorkomt onduidelijkheid en zorgt dat iedereen exact weet wat wel of juist niet is toegestaan.

5. Technische ondersteuning
Wie het gebruik van persoonlijke mobiele apparaten op de werkvloer toestaat doet er verstandig aan goed te kijken naar de technische ondersteuning van deze apparaten. Wie is verantwoordelijk voor deze ondersteuning? Door deze verantwoordelijkheid vast te leggen in het mobiliteitsbeleid voorkomt u dat medewerkers of de IT-afdeling naar een ander kunnen wijzen indien problemen zich voordoen.

6. Aanmoedigen
Naast de bekende BYOD-trend is ook de trend Corporate Owned, Personally Enabled (COPE) in opkomst. Bij BYOD kopen medewerkers zelf mobiele apparaten en gebruiken deze op de werkvloer. De apparaten zijn dus eigendom van de werknemer. Dit ligt bij COPE anders. Bij COPE schaft de werkgever juist apparaten aan en geeft personeel toestemming de apparaten ook privé te gebruiken. De apparaten blijven dus eigendom van het bedrijf. Dit biedt grote voordelen. Zo kan een bedrijf indien een medewerker de organisatie verlaat het mobiele apparaat terugvragen, waardoor ook alle data op het apparaat wordt veilig gesteld. Op afstand wissen van persoonlijke apparaten is hierdoor dus niet langer noodzakelijk.

Denk daarom goed na over het beleid dat u wilt hanteren. Wie gaat betalen voor de hardware, software, dataverbindingen en andere eventuele kosten? Door deze kosten goed in beeld te brengen en de impact van een dergelijk beleid goed te begrijpen ontdekt u hoe u het beste een Mobile Device Management-oplossing kunt implementeren voor het beheer van mobiele apparaten.

WH

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!