Redactie - 05 april 2014

SAP maakt partners warm met big data, cloud en mobility


“SAP biedt partners volop kansen te groeien op het gebied van big data, cloud en mobility.” Dit zegt de Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems van SAP, tijdens het onlangs gehouden VNSG congres in Maastricht waar klanten en partners van SAP samenkwamen. “SAP biedt innovatieve producten én specialistische kennis van onder andere diverse branches.”

Raskeyn zegt dat SAP de komende jaren aanzienlijk wil groeien met behulp van channel partners. “Er is volop ruimte voor meer business met partners. 18 procent van onze omzet wordt gerealiseerd via het partnerkanaal. We willen dit verdubbelen naar 36 procent. Onze big data-innovaties spelen hier een grote rol bij. Denk hierbij aan het in-memory systeem SAP HANA. We hebben de afgelopen jaren veel database- en analyticskennis opgedaan. Onder meer door de overnames van Sybase en Business Objects. De voormalige oplossingen van beide bedrijven passen uitermate goed in onze SAP HANA-oplossingen en -diensten. We bouwen het HANA-ecosysteem daarnaast steeds verder uit. Zo komt er een marktplaats voor HANA. Partners kunnen hier zelf ontwikkelde oplossingen op basis van SAP HANA plaatsen. Ook kunnen zij gebruik maken van add-ons die door andere partners zijn ontwikkeld. Het gaat hierbij niet alleen om Nederlandse oplossingen, maar het is een internationale marktplaats. Bovendien gaan we een start-up programma ontwikkelen voor ISV’s, die hun applicaties kunnen draaien op SAP HANA.”

MDM

Een andere business-kans voor partners is het beheer van apps in mobiele omgevingen met SAP Mobility Device Management (MDM)-oplossingen, vervolgt Raskeyn. “Verder kunnen SAP partners onze cloud-applicaties verkopen, zoals e-commerce applicaties van Hybris of de HR-software van SuccessFactors. Er is in de markt nu echt sprake van een transitie naar de cloud. We moedigen onze partners daarom aan zich te specialiseren in een van onze cloud-gebaseerde technologieën of brancheoplossingen. Zo kunnen zij op eenvoudige wijze inspelen op nieuwe trends met specifieke oplossingen, waardoor ze hun verdienmodel kunnen vergoten. Via het SAP PartnerEdge programma krijgen ze ondersteuning, onder meer van een pre-sales community en van SAP Solutions Centers. Ook in het MKB en de mid-market liggen de nodige groeikansen, zoals met SAP Business One en Business All-in-One. Klanten kunnen snel aan de slag met onze verschillende applicaties die worden aangeboden met Rapid Deployment Solutions (RDS)-pakketten. De partner verdient daarbij aan licenties en dienstverlening.”

Raskeyn zegt tot slot de ondersteuning van partners uit te breiden, onder andere met nieuwe partner accountmanagers. “We zoeken nieuwe partners, zoals Oracle- en Microsoft-partners die de geïntegreerde oplossingen willen verkopen die SAP allemaal in huis heeft. We zeggen daarom ook tegen bestaande en toekomstige partners: ‘SAP is the best bet ever’.”
 
Witold Kepinski 
 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!