Datalek kost CEO van Target de kop
06-05-2014
Deel dit artikel:

Datalek kost CEO van Target de kop


Datalekken kunnen niet alleen voor bedrijven, maar zeker ook voor managers desastreuze gevolgen hebben. Gregg Steinhafel, tot voor kort CEO van de Amerikaanse winkelketen Target, heeft dit in levenden lijve ondervonden. Steinhafel stapt op als CEO. De aanleiding voor zijn vertrek lijkt de grootschalige diefstal van persoonlijke gegevens van eind vorig jaar te zijn.

Cybercriminelen wisten eind 2013 malware aan te brengen op de kassasystemen van Target. Dit had niet direct tot problemen mogen leiden, aangezien het bedrijf over geavanceerde en peperdure beveiligingsoplossingen beschikt. Deze oplossingen waren ten tijde van de cyberaanval echter niet goed geconfigureerd. De malware werd hierdoor direct opgemerkt, maar op de alarmmeldingen van het beveiligingssystemen kwamen nooit bij de beheerders aan.

Miljoenen slachtoffers
Miljoenen Amerikanen zijn door het datalek getroffen. De betaalgegevens van maar liefst 40 miljoen klanten zijn in handen gevallen van de dieven. Ook adressen en telefoonnummers van klanten zouden buit zijn gemaakt. Door de enorme omvang van het datalek ontstond veel ophef over de diefstal.

Steinhafel kwam na de datadiefstal flink onder vuur te liggen. Critici stellen onder andere dat Target de diefstal te laat naar buiten heeft gebracht. De winkelketen is in zijn verklaring echter lovend over zijn CEO: "Gregg heeft onlangs de reactie op het datalek bij Target in 2013 geleid. Hij hield zichzelf persoonlijk verantwoordelijk en stelde dat Target als een sterker bedrijf uit het schandaal zou komen. We zijn hem erg dankbaar voor zijn moedeloze leiderschap en zullen hem altijd als onderdeel van de Target familie beschouwen".

Adviserende rol 

Steinhafel legt per direct zijn functie. Wel blijft hij in een adviserende rol actief bij Target. Klik hier om de volledige verklaring van Target te lezen.

WH

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security