Trivento levert Postcodeloterij een Red Hat JBoss Fuse 'enterprise service bus'
12-07-2014
Deel dit artikel:

Trivento levert Postcodeloterij een Red Hat JBoss Fuse 'enterprise service bus'


Trivento heeft bij de aanpassing van de IT-architectuur voor de Postcodeloterij gekozen voor JBoss Fuse als 'enterprise service bus'. “Wij zijn partner van Red Hat; dus het klinkt een beetje als ‘Wij van wc-eend’. Toch kwam Fuse in de vergelijking met andere ESB’s als beste uit de bus. Vooral de ondersteuning, met name van Red Hat én de community, heeft de doorslag gegeven," zegt Alex van Koutrik, verantwoordelijk voor business innovation development bij Trivento.

Bij het gesprek is ook Fabian Janssen aanwezig. Hij is Sales Manager JBoss Benelux van Red Hat. Dat het gesprek met beiden plaatsvindt, is tekenend voor de verhouding tussen partner Trivento en leverancier Red Hat. “Wij trekken altijd zoveel mogelijk gezamenlijk op," aldus Janssen. Waarbij Red Hat actief deelneemt aan de workshops die in het begin van een traject worden gehouden om probleemstelling en oplossing helder te krijgen.

Tijdens de implementatiefase, die in handen is van de partner, kan deze altijd terugvallen op de experts van Red Hat. “Wij hebben zelf onze consultancy-tak," legt Janssen uit. “Maar met betrekking tot middleware is dat voor heel Europa slechts 43 man. Die zetten we heel specifiek in. Deze experts moeten tijdig worden vastgelegd om beschikbaar te zijn voor een project. Dat komt ook in de workshops naar voren. Wij zorgen voor een duidelijke taakverdeling tussen wat de partners doen en onze specialisten.” Red Hat kiest voor kwaliteit en is dan ook met slechts vijf partners in zee gegaan voor de JBoss-producten. Trivento is er één van.

Gezamenlijk optrekken
Die vijf partners en leverancier trekken gezamenlijk op. “We komen elke zes weken een keer bij elkaar en dan praten we open met elkaar over onze projecten, onze ervaringen. We delen onze kennis met elkaar. Niemand is bang om informatie met elkaar te delen; we zijn niet beducht dat iemand er met een klant vandoor wil gaan. We werken immers allen vanuit de 'open source'-gedachte, en weten dat je samen altijd sterker staat. Dat werkt heel prettig en is uiteindelijk het beste voor de klant. Ik geloof in de kracht van de community," is Van Koutriks overtuiging.
Janssen vult aan: “Onderling lenen ze zelfs mensen aan elkaar uit als dat nodig is. Want niet iedereen kan alle expertise in huis halen. Zo leren ze ook heel veel van elkaar.”
En de leverancier leert weer van het werk dat de partners uitvoeren tijdens implementaties. Geen enkel project is vlekkeloos. In ieder project komen wel wat issues in de software naar voren; deze worden opgelost en vervolgens aan de community voorgelegd; waarbij uiteindelijk de oplossing zijn weg vindt naar de volgende release van een Red Hat-product. Zo ook bij de implementatie van JBoss Fuse bij de Postcodeloterij.

Flexibeler werken
Een voorbeeld van een van de vele geslaagde samenwerkingen zijn de gezamenlijke inspanningen voor Novamedia, de goededoelenorganisatie achter de Nationale Postcodeloterij, BankGiro Loterij en de VriendenLoterij. “Wij hebben het werk eigenlijk gedaan in opdracht van Novamedia," zegt Van Koutrik, “Maar ja, niemand kent Novamedia als organisatie en iedereen kent de Nationale Postcodeloterij.”
Trivento is al jaren betrokken bij het IT-landschap van Novamedia. De bestaande infrastructuur liep tegen zijn grenzen aan. Voor het marketingapparaat (met wel 120 campagnes per jaar) voor diverse loterijen was IT verworden tot een knellend corset. Flexibiliteit en 'time to market' waren onvoldoende om de toenemende verwachtingen van de business te kunnen bedienen.

De kernapplicatie van de Postcodeloterij biedt functionaliteit voor de trekking-engine, lotenverkoop, ledenadministratie, uitkering van prijzen en de uitkering van geld aan goede doelen.

Het idee ontstond om de kernapplicatie via een 'trusted third party' API (een interface voor gelieerde partners) beschikbaar te stellen. Op deze manier kan het aantal ‘eigen’ marketingcampagnes drastisch verminderd worden en kunnen loten via deze gelieerde partners verkocht worden. Deze partijen hebben immers middels de API direct toegang tot de backoffice van de loterijen.

“Het voordeel van deze constructie is dat de IT-afdeling van Novamedia wordt ontlast, want de marketinginspanning voor allerlei campagnes ligt bij de gelieerde partners. Daarnaast kan de doelgroep vergroot worden met de inzet van deze partners.

Makkelijk ontwikkelen
Het regisseren van de gegevensstromen binnen een geautomatiseerd systeem gebeurt met een 'enterprise service bus' (ESB). Trivento was gevraagd een keuze te maken. Red Hat JBoss Fuse was de uitkomst. “Vanwege de bedrijfsondersteuning," stelt Van Koutrik. “Maar ook omdat het makkelijker is te installeren; en omdat het vrij eenvoudig is om ertegen te ontwikkelen.”
Die drie argumenten hebben Novamedia naar JBoss Fuse geleid. “Weet je," zegt Van Koutrik, “Onze ontwikkelaars worden gewoon blij als ze met JBoss werken; gewoon omdat ze daar makkelijk mee kunnen omspringen. Het werkt veel eenvoudiger dan alternatieve applicatieservers.”
En JBoss Fuse is geen zware ‘regisseursapplicatie’, zoals de eerste ESB-toepassingen dat waren. “Lichtgewicht is het handelsmerk van dit product,” onderstreept Janssen.

Dat blijkt ook uit de winst die Novamedia wist te halen met de nieuwe omgeving: dankzij JBoss Fuse realiseerde de onderneming een jaarlijkse kostenbesparing op ontwikkeluitgaven van zestig procent. Dit is gebaseerd op de acht maanden waarbinnen de nieuwe omgeving actief is.
Maar de belangrijkste bedrijfswinst zit hem in de flexibiliteit. Het is uitermate belangrijk voor een bedrijf dat loterijen organiseert om razendsnel te reageren op markt- of maatschappelijke ontwikkelingen. Die winst is zeker gehaald, stelt Van Koutrik.

Meer transacties
De toegenomen prestaties noemt Dharminder Debisarun, IT Advisor Concern Directors bij Novamedia, als belangrijk feit. Om dit te kwantificeren: “Voorheen konden we 20.000 transacties per uur doen, maar nu is het dubbele mogelijk. Daarmee is de marketingafdeling een stuk minder afhankelijk geworden van de IT-afdeling. Alles is vastgelegd in een framework waarmee de marketeers zelf mee uit de voeten kunnen, ze hebben de hulp van IT-professionals daarvoor niet nodig. Als de testresultaten akkoord zijn, krijgt de IT-afdeling een seintje en in een oogwenk is de testomgeving omgezet naar de productieomgeving.”
Debisarun zegt dat de aangepaste architectuur heel veel tijd scheelt. “Voorheen hadden we zes weken nodig om nieuwe campagnes uit te rollen; nu doen we dat in twee dagen. Als het nodig is, kunnen we zelfs dagelijks nieuwe campagnes uitvoeren. Bovendien is het dankzij Fuse Mediation Router een heel stuk eenvoudiger om de facturering voor al die verschillende campagnes af te handelen.”
Hij vertelt dat Novamedia het plan heeft zijn activiteiten naar nog meer landen uit te breiden. “Dankzij deze schaalbare, flexibele infrastructuur is dat mogelijk.”

Auteur: Teus Molenaar


Terug naar nieuws overzicht