Redactie - 21 juli 2014

Visma Software voegt innovaties toe aan AccountView 9.4


Begin juni 2014 introduceerde Visma Software zijn nieuwste versie van AccountView. AccountView is het ‘on-premise’-pakket van het bedrijf dat verder onder meer bekend is van Visma.net, een oplossing in de cloud voor financieel management.

“Onze belangrijkste partners hebben we op 11 april al een preview gegeven van AccountView 9.4 en zij reageerden erg enthousiast op de nieuwe functionaliteit die aan het pakket is toegevoegd." Aan het woord is Michiel van Egmond, Partner Account Manager bij Visma Software. De nieuwe versie kent een viertal belangrijke innovaties, zo leren we. “Allereerst heeft het pakket een totaal nieuwe ‘look and feel’ gekregen," beschrijft Van Egmond. Het blijkt te gaan om een zogeheten ‘flat look’, gebaseerd op een 'flat design' dat enigszins te vergelijken is met het moderne uiterlijk van een pakket als Windows 8.

Dashboard en zoekfunctie
De tweede innovatie bestaat uit de introductie van een dashboard. “Daarmee presenteren we de gebruiker op een grafische manier in één oogopslag zijn belangrijkste kpi’s (kritische prestatie indicatoren, red.), zoals zijn ouderdomsanalyse, wie zijn top-debiteuren zijn, welke zijn top-omzetrekeningen, et cetera.” Vervolgens kan de gebruiker, zoals hij van AccountView gewend is, weer verder inzoomen op de achterliggende detailinformatie, aldus Van Egmond.
De derde belangrijke innovatie in AccountView 9.4 betreft een nieuwe zoekfunctie. “Dat is een snelzoekfunctie waarmee gebruikers direct vanuit een veld binnen AccountView kunnen zoeken en waarbij zij zelf kunnen aangeven welke zoekmachine zij daarvoor willen gebruiken," schetst Van Egmond. “Om een voorbeeld te geven: Vanuit het Kamer van Koophandel-nummer dat bij een klant hoort, kunnen bedrijven direct verder zoeken naar achterliggende informatie. Daarmee komen ze op de KvK-site terecht en koppel je dus de zoekmachine van de KvK als het ware rechtstreeks aan dat veld. Ook kun je, om een ander voorbeeld te geven, met deze tool een instructiefilmpje van een bepaald product rechtstreeks koppelen, of een routekaart direct opvragen. Of je hebt een afspraak met een bepaalde prospect en wilt even zien hoe zijn pand eruit ziet. Er is van alles mogelijk, en gebruikers kunnen relatief eenvoudig zelf een lijst van zoekmachines aanleggen die ze willen gebruiken.”

Apps en add-ons
De vierde AccountView-innovatie waar de Visma-partners enthousiast op reageerden, bestaat eruit dat Visma met de 9.4-versie voor het eerst een eigen app voor AccountView introduceert. Met die AccountView Contact-app kan een gebruiker via zijn tablet of smartphone de relatiegegevens van een klant of prospect waarnaar hij op weg is, opvragen en raadplegen. “Het leuke is dat hij met die app ook toegang heeft tot informatie die beschikbaar is op sociale media als Twitter of LinkedIn," stelt Van Egmond. “Zo kan hij dus vlak voor zijn bezoek nog even de tweets opvragen die door de betreffende persoon de laatste twee dagen zijn verstuurd. Of hij kan via LinkedIn even kijken welke relaties hij deelt met zijn klant.” Visma zal meer apps gaan ontwikkelen voor AccountView, wordt ons beloofd. “Maar daarnaast hebben onze partners in veel gevallen zelf ook al apps ontwikkeld voor hun directe klanten. Voor het breder promoten daarvan missen ze vaak de benodigde marketingkracht. Daarom gaan wij dit voor hen faciliteren met een nieuw te ontwikkelen onderdeel op onze website, waarin zij die apps kunnen presenteren.” Daarbij kan iedere partner zijn eigen afrekenmodel hanteren. Ook hun add-ons, dus de door hen zelf ontwikkelde oplossingen binnen het AccountView-framework, kunnen zij hier etaleren. “We zitten nu in de inventarisatiefase en ik verwacht dat we hiermee ergens in de loop van de zomer live kunnen gaan," blikt Van Egmond vooruit.
De koppeling met sociale media via de zojuist beschreven app is overigens ook los van die app als nieuwe functionaliteit beschikbaar in de AccountView 9.4-versie.
Een laatste toegevoegde feature in 9.4 die niet onvermeld mag blijven, is een directe bankkoppeling met ING. Een dergelijke koppeling bestond al voor de Rabobank en ABN Amro.

Hybride strategie
Naast AccountView heeft Visma zijn klanten nog een reeks andere producten te bieden, bijvoorbeeld een cloudoplossing als Visma.net. In het aprilnummer van Dutch IT-channel stond een interview met Visma’s CEO Øystein Moan, waarin hij uitlegt op welke wijze Visma zijn partners en klanten ondersteunt de stap naar de cloud te maken. Van Egmond: “We voeren een hybride strategie. Onze klanten zijn erg tevreden over AccountView en daarom investeren wij in de nodige innovatie, zodat zij ook de komende jaren nog veel plezier aan het product kunnen beleven. Die investeringen zijn met name gericht op het steeds verder online brengen van AccountView door middel van apps, dus bepaalde stukjes van een proces online brengen en beschikbaar maken voor gebruik op tablet en smartphone. Daarnaast hebben we producten, zoals Visma.net Advisor voor de accountant en Severa voor projectmanagement. Dat zijn volledige SaaS-oplossingen die prima aansluiten op AccountView. Op die manier kun je én als Visma-klant én als Visma-partner al voorzichtig de stap richting cloud maken.”

Auteur: Dick Schievels

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!