Redactie - 07 juli 2012

Printermarkt beweegt naar document management


De printermarkt is volop in beweging. Van volumebusiness gaat ook deze tak van IT naar meer dienstverlening. Simpel printen wordt steeds vaker enterprise content management en business proces management. Aanbieder Lexmark is volop in transitie, onder meer door een recente reeks acquisities, waaronder Perceptive Software. Wij spraken over deze ontwikkeling met Niels Priem, general manager Benelux.

“Onze recente acquisities geven de richting aan die we zijn ingeslagen”, aldus Niels Priem, general manager van Lexmark. “We streven naar het aanbieden van end to end document management en willen zo de klant bedienen van capture tot het managen van de workflow. We doen dit omdat we verwachten dat er uiteindelijk een strategische verschuiving zal plaatsvinden in de informatievoorziening, de informatiebehoefte en de manier waarop mensen informatie to zich nemen.”

Deze stap heeft volgens Priem slechts voor een deel te maken met dalende omzet uit printen. “De printvolumes nemen weliswaar af, maar dat is nog niet significant. Wel bereiden we ons nu al voor op een toekomst waarin dat kan gebeuren. We stellen ons daarom de vraag hoe de markt er over vijf jaar uit zal zien. Ons business model zal dan niet meer gebaseerd zijn op geprinte pagina’s.”

Om deze strategische visie voor het voetlicht te krijgen is in de markt nog wel wat uitleg nodig. “We praten met onze klanten over zaken als document management en business processen. Maar sommigen willen in eerste instantie gewoon een printer. Wij zijn op dit moment verder dan sommige klanten willen. Dat moeten we niet vergeten, en dat doen we dankzij onze channel partners ook niet. Zij draaien gewoon volume op print. Daarin zit een goede balans: wij adviseren de grote accounts, we willen zelf het verhaal vertellen. Maar de fulfillment is altijd indirect.”

Kansen
Niet alle partijen in het afzetkanaal van Lexmark zijn de afgelopen jaren meegegaan met deze visie. 

“Er is een disconnect opgetreden. We zijn de traditionele IT-vendor een beetje kwijtgeraakt, omdat zij onvoldoende in staat zijn om de omslag te maken. Resellers verkopen van oudsher producten, geen complete projecten. Wij ondersteunen ze er wel in, maar er zijn er nog veel die kansen laten liggen. We gaan ons daarom meer richten op resellers die document management aan eindgebruikers aanbieden. Dat doen we door zelf actief de klanten te benaderen, zodat we het kanaal de business weer kunnen gunnen.”

Lexmark is zo in transitie van een printbedrijf met fleetmanagement naar leverancier van complete oplossing voor document management, zoals het managen van content en workflow in de vorm van software as a service. “Dat is best een technisch verhaal. Hiermee verandert de dialoog. Onze grootse uitdaging is nu om een goede balans te vinden: blijven ontwikkelen van de volumebusiness, en aan de andere kant het totaalpakket. Onze acquisities willen we als één oplossing neerzetten, daar is tijd voor nodig.”

“Dit technische verhaal leggen we uit aan de hand van herkenbare processen. Bijvoorbeeld het HR-proces. Hierin treden veel mutaties op, waar veel documenten in omgaan. Die moeten bijvoorbeeld allemaal gescand worden. Dat is normaal een reactief proces dat door iemand moet worden opgepakt. We kunnen een simpele HR-workflow genereren rond bijvoorbeeld het paspoort. Dat kan tweezijdig gescand worden, waarbij voor- en achterkant in één document worden opgeslagen. Je hoeft niet alle functionaliteiten van de oplossing in één keer te gebruiken. Vergelijk het met Word, je gebruikt aanvankelijk niet alles, maar je kunt er in de loop der tijd in groeien.”

Business

De aankoop van de softwarebedrijven Pallas en Perceptive heeft deze transitie mogelijk gemaakt. Perceptive levert software op het gebied van content management, Pallas aan de kant van het business proces. Met de aankoop van Brainware, Isys en Nolij zijn aanvullende technologieën in huis gehaald, zoals de zoekmachine van Isys. “Met deze technologie-aankopen hebben we het portfolio versterkt. De oorspronkelijke namen gaan overigens in de toekomst verdwijnen. We willen onze klanten niet vermoeien met allerlei verschillende namen, we gaan dit aanbieden als Lexmark.”

“Het is een behoorlijke verandering, dat merk je aan alles. Enterprise content management is een geheel andere wereld dan printen. We praten nu met managers, niet meer alleen met IT. Dat geeft veel kansen, omdat we normaal niet met hen die dialoog hebben. De mogelijkheden zijn legio, de uitdaging is om het gericht aan te bieden. Je kunt de business processen verenigen bij één partij onder één contract. Dat is schaalvergroting in het proces. Wat we waar moeten gaan maken is dat de besparingen groter worden dan bij inrichting met losse componenten. Naast inkoopvoordeel moet een grotere ROI ontstaan. De besparing zit in het document proces, in de business.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!