OKI biedt Managed Print Services
05-06-2013

OKI biedt Managed Print Services


OKI biedt het MKB via zijn partners een nieuw Managed Print Services (MPS) concept aan. OKI Managed Print Services kan worden toegepast op de breedte van het OKI productassortiment, zoals de nieuwe A4-kleuren MFP’s uit de MC700-serie met uitgebreide document- en workflow-ondersteuning. Maar ook de A4 monochrome en kleurenprinters en A3 MFP’s maken er deel van uit. Volgens Erwin Bader (foto), Country Manager Nederland van OKI Systems, krijgen resellers volop ondersteuning bij de verkoop en onderhoud van deze oplossing. “OKI MPS ondersteunt de printing omgeving met concurrerende prijs per pagina concepten en biedt daarnaast oplossingen op het gebied van documentmanagement, document routing en scan to e-mail. De oplossing bij de eindgebruiker wordt volledig uitbesteed aan geselecteerde OKI partners, die daarin worden ondersteund door OKI. De partner staat er na uitbesteding dus zeker niet alleen voor.”

In  landen zoals Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, is OKI MPS zeer succesvol en dat moet ook in Nederland gaan gebeuren, aldus Bader. “Om dit mede mogelijk te maken, introduceert OKI zijn nieuwe serie A4 kleuren LED MFP’s: de MC700-serie. De zakelijke multi-functional printers uit deze serie tillen de productiviteit van een organisatie naar een hoger plan door een verbetering van de workflow-integratie en het documentbeheer.” Bader vervolgt: “Het  stelt de organisatie in staat om over te stappen van een handmatige, papiergeoriënteerde workflow naar een geautomatiseerde, digitale workflow. Daarnaast zijn de multi-functionals uitgerust met software voor device-managementtaken, zoals diagnose op afstand, document uitvoerbeheer (inclusief print-tracking en printerauthenticatie) en documentherstel en -samenwerking.  

A4 MPF
OKI levert een volwaardige A4 MFP die managed processen aanstuurt, benadrukt Bader. “OKI groeit snel in het  A4 MFP segment. Een kleine OKI A4 multi-functional heeft een lagere tco. Dit komt omdat de hardware investering in een A4 MFP lager is en het apparaat toch volledige functionaliteiten biedt. Je hoeft dus niet alle printers te consolideren naar een centrale A3 MFP om toch tot lage kosten te komen. Verder is dankzij het open platform waar OKI gebruik van maakt, de  MFP eenvoudig te integreren in bestaande netwerken en te verbinden met andere merken hardware en software.  En we geven drie jaar garantie op de MFP’s die eenvoudig zelf te onderhouden zijn, zoals het  vervangen van toners en drums wat mogelijk wordt gemaakt door de LED-technologie. Dat scheelt in kosten vergeleken met een A3 multi-functional waarbij je voor onderhoud bijna altijd een engineer moet inschakelen.”

Flexrate en OKI Print Optimizer
OKI Managed Print Services bestaat voor eindgebruikers uit een contract voor alleen de consumables inclusief service, of uit een combinatie-contract waarbij ook de hardware is inbegrepen. De resellers onderhouden zelf de relatie met hun klanten, OKI verzorgt het fulfilmentproces en onderhoud. Dat betekent onder andere het ondersteunen van resellers met financiering en billing processen, vertelt Bader. “OKI biedt Managed Print Services niet alleen voor grote printvolumes op meerdere machines, maar juist ook voor oplossingen waarbij slechts één of enkele machines met lage printvolumes worden ingezet. Dit noemen we Flexrate en Flexrate+. Hiernaast bieden we ook oplossingen voor grotere printparken met hogere volumes, onder de noemer OKI Print Optimizer. Binnen het Flexrate programma kunnen resellers hardware kopen met een consumables contract. Flexrate+ biedt een all-in contract. Dat geldt al voor printers en MFP’s vanaf 400 à 500 euro. Binnen OKI Print Optimizer wordt primair gewerkt met all-in contracten en is speciaal ontwikkeld voor grotere projecten.”

Service
OKI gaat zijn prijs per pagina contracten verkopen via een geselecteerde groep resellers. Een zestal Nederlandse partners heeft een eigen service organisatie en zij verkopen inmiddels al OKI MPS. Er is nog veel ruimte voor andere resellers, ook als ze geen service organisatie hebben, want daar zorgt OKI voor, legt Bader uit: “Deze groep resellers wordt ondersteund door onze third party maintenance organisatie. Deze organisatie is gespecialiseerd in de garantie service dienstverlening op OKI producten en kan nu ook OKI contract business ondersteunen.”

Face to face
“Ook voor de business van IT-resellers biedt OKI MPS toegevoegde waarde” , zegt Bader. “OKI MPS is bijvoorbeeld interessant voor resellers die netwerken beheren. Zij komen tijdens hun werkzaamheden vaak multi-functional printers  tegen en kunnen met OKI MPS toegevoegde waarde voor hun klanten bieden.  De focus ligt op het face-to-face kanaal; het gaat hierbij om het mkb in de regio waar de reseller actief is. Dat is 90 procent van alle bedrijven in Nederland. Die klanten hebben behoefte aan additionele producten en diensten. Dat kan worden ingevuld door resellers met steun van OKI en distributeurs zoals Tech Data, Ingram Micro en Copaco.”

OKI MPS account manager
OKI ondersteunt zijn resellers die MPS verkopen met een toegewijd team, dat onder andere bestaat uit een speciale accountmanager voor OKI MPS. Bader:  “Deze accountmanager enthousiasmeert zijn partners voor OKI MPS in vorm van ‘direct touch’, waarbij de verkoop altijd via partners wordt gedaan. Met optimalisatietools kunnen partners klanten eenvoudig overtuigen dat ze tientallen procenten kunnen besparen als ze kiezen voor dit concept. Partners krijgen support waar dit nodig is. Zo helpt de accountmanager nieuwe partners met het opstarten en ontwikkelen van OKI MPS. Voor een aantal partners is contract business iets nieuws. OKI zal hen daarin volledig ondersteunen.”

Door: Witold Kepinski   

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Beheer