Redactie - 24 september 2013

Peter Altevogt, Storgrid: ‘Resellers kunnen met onze file server technologie problemen van hun klanten beter aanpakken’


Gebruikers doen wat ze willen. Wanneer zij in hun zakelijke omgeving niet voldoende ondersteund worden, creëren ze hun eigen IT -omgeving, parallel aan die van de eigen organisatie. Dit is voor organisaties een bedreiging, maar voor resellers een mooie kans. Met de technologie van Storgrid zijn bedrijven in staat om een moderne cloud gebaseerde oplossing te bieden voor file serve en sync, terwijl ze alles in eigen hand houden. Deze kan onder meer als whitelabel-oplossing worden geïntegreerd in de eigen oplossing.

In dertig jaar is er eigenlijk niets veranderd in de IT voor file serving”, zegt Peter Altevogt (foto), Vice President EMEA van Storgrid. “Novell is groot geworden met fileserving. Microsoft heeft het stokje vervolgens overgenomen vanuit de hogere gebruikers acceptatie en dit resulteerde in het succes van MS Office/Outlook. Dat is altijd de basis geweest van samenwerken en het delen van informatie. Waar we ons als Storgrid op richten, is als het ware een Enterprise File Serving-oplossing 2.0. Consumerisation van IT heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Wat consumenten in hun privéleven doen met IT blijkt niet ondersteund te worden in de zakelijke omgeving.” 

Altevogt vervolgt: “Dit heeft geleid tot de opkomst van wat we Freemium-spelers noemen. Die spelers zijn vervolgens via de medewerkers binnengekomen in de zakelijke omgeving. Als iets niet ondersteund wordt, bepalen de gebruikers gewoon zelf hoe ze hun eigen IT-omgeving creëren. Het probleem daarbij is echter dat de eindgebruikers de bijbehorende risico’s helemaal niet zien. Dat is een grote zorg. Daarnaast zie je dat we e-mail als het ware misbruiken om samen te werken. Want email is nooit bedoeld geweest voor het delen van grote bestanden. Bring Your Own Device is een bijkomende complicatie, mensen werken met een breed scala aan apparaten, van iPad tot Windows laptop. De eindgebruiker bepaalt dus met welk apparaat hij het meest effectief zijn werk doet. Veel mensen hebben zowel een tablet, een smartphone als een laptop. Die moeten allemaal ondersteund worden, ongeacht het besturingssysteem.”

Veiligheid en eigendom van data 
Wat betreft betalingsmodellen komt pay per use sterk op, zegt Altevogt. “De cijfers liegen er niet om, 75 procent van de zakelijke markt zegt al gevoelige informatie op te slaan in dergelijke oplossingen. Veel eindgebruikers zijn zich er helemaal niet van bewust hoe kwetsbaar de data is in hun eigen oplossingen. Ik sprak pas een gemeenteambtenaar die trots vertelde hoe makkelijk hij overal met zijn iPad kon werken, bijvoorbeeld op een terras, met gevoelige informatie. Er stonden allerlei overheidsdocumenten in Dropbox. De houding van veel IT-afdelingen is nog dat ze dergelijke oplossingen weliswaar niet ondersteunen, maar ze gedogen het wel. Een gemeente die ik ken, heeft Dropbox verboden, maar biedt geen alternatief. Dat is dus niet efficiënt. Het traditionele file serving protocol van storage systemen is niet ontworpen voor externe toegang.” 

Wat in praktijk nu gebeurt, is dat mensen met hun mobiele devices de informatie uit de IT-infrastructuur halen, zo ervaart Altevogt: “Ze brengen dat naar de cloud, gaan ermee werken, delen het, veranderen het, en die data komt nooit meer terug in de organisatie. Als je niets doet, neemt het risico dus alleen maar toe. Verbieden helpt ook niet, want bij organisaties waar het geblokkeerd is via Wifi gaan gebruikers 3G gebruiken. Daarmee stijgen ook nog eens de telefoonkosten. Sommigen wijzen erop dat ze Sharepoint hebben, maar veel gebruikers hebben daar een aversie tegen, dus dan wordt het door de medewerker niet gebruikt.”

Altijd gesynchroniseerd 
Storgrid heeft daarom een oplossing ontwikkeld die aan dat probleem een einde maakt, zegt Altevogt: “File serving 2.0 zorgt ervoor dat op de eigen corporate storage omgeving de gebruiker op zowel tablet, smartphone als laptop de bestanden en mappen tot zijn beschikking heeft. Het is net als bij telebankieren, in een encrypted sessie wordt de data uitgewisseld, maar die data is altijd gesynchroniseerd met het bedrijf via de Storgrid server. Zo geven wij organisaties een alternatief dat ze hun medewerkers kunnen aanbieden, zodat ze overal op een veilige manier met bedrijfsgegevens kunnen werken.” De Storgrid software is nu de vierde generatie, in de derde versie vervolgt Altevogt: “Onder de naam Storgrid hebben we de software gelanceerd in november 2012. Onze core business is volledig op deze fileserving-oplossing gebasseerd. Bestaande partijen hebben ook wel oplossingen, maar het blijft bij hen een bijzaak. Het is in ieder geval een grote markt, kijk maar naar het succes van Freemium hosted-oplossingen.” 

Channel Partners 
Voor Storgrid is het partnerkanaal zeer essentieel, benadrukt Altevogt. “In de corporate en government markt zijn al diverse partijen actief die hen adviseren. Die partners hebben de kennis van de enterprisearchitectuur, zij kunnen het ook integreren. Zij kunnen de klant ondersteunen, omdat het eenvoudig te integreren is. We hebben gekozen voor een partnerkanaal, het is de manier om te groeien en te schalen. Zo kunnen partners ook ons product whitelabellen. Service providers kunnen onder hun eigen naam de dienst als hosted File share and collaboration platform aanbieden, geïntegreerd in hun omgeving. Storgrid kun je met de Active Directory koppelen. Service providers hebben meestal al een eigen portaal waarmee ze user management en beheer via een API kunnen integreren. Hiermee kunnen resellers een antwoord bieden op de problemen van hun klanten, van BYOD en de eindgebruiker die zelf Freemium-diensten opzoeken. Dat laatste is overigens ook voor de resellers een bedreiging, want plotseling staat dat niet meer in de corporate IT omgeving, maar ergens in een publieke cloud-service. En dan kun je niets meer beheren, dan is er geen corporate storage-omgeving meer.” 

Storgrid biedt een brede ondersteuning aan zijn channel partners besluit Altevogt: “Onze partnermanagers zorgen voor de kennisdeling en de training van onze resellers. Onze support organisatie sluit aan op de diensten van onze partners, via een getrapt SLA-systeem, en daarmee sluit het aan bij het supportlevel dat onze partner aanbiedt aan de eindgebruiker. Daarnaast geven we natuurlijk trainingen en opleidingen, en verwerken we de feedback. Zo geven de partners input voor de roadmap naar de toekomst.”

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!