Redactie - 30 november 2013

Voice-oplossingen integreren in ict


Radiotechniek en ict groeien steeds dichter naar elkaar. Daarom stelt Lucien de Groot (foto), eigenaar van distributeur Selecsys, dat er een brug moet worden geslagen tussen de twee disciplines. Dat levert niet alleen meer toegevoegde waarde. Het pakket aan producten groeit daarmee snel. “Communicatie wordt ingezet om productiviteit te verhogen”

Fundamentele verschillen tussen de wereld van de radiocommunicatie en die van de ict zijn er eigenlijk niet, zo vindt De Groot: “Radiotechniek is van origine wellicht gebaseerd op spraak en gericht op robuustheid. Ict heeft zich wellicht meer gericht op het verwerken van data. Vandaag de dag heeft elke portofoon een IP-adres en hoort het in een IP-infrastructuur.” Selecsys is een voice-specialist. Op het gebied van spraak zijn er weinig geheimen meer voor deze distributeur van onder andere spraak-oplossingen, aldus de Groot. Volgens hem liggen de werelden inderdaad niet zo heel ver uit elkaar. Zijn bedrijf, met twintig mensen in dienst, is onder andere distributeur van Motorola. “En bij die naam geven al veel ict'ers een knik van erkenning. En als blijkt dat de investeringen van Selecsys de laatste jaren vooral in dienstverlening en managed services liggen, dan herkent de ict'er zich helemaal.”

Communicatie
Portofonie wordt soms door resellers gezien als het vergeten broertje uit de ict-familie. De Groot: “Vergeten is overdreven. Het zijn geen twee verschillende technieken. We maken complete applicaties die over netwerken draaien. Zonder ict kunnen wij geen project meer opleveren. Al onze repeaters koppelen we over een netwerk, alle applicaties zitten in een it-omgeving. Het verschil is dat radiotechniek niet vaak onder de verantwoordelijkheid van de afdeling ict is gestald, maar vaak bij facilitair is weggezet. Van oorsprong is ict ook gericht op de continue informatievoorziening. Radio was oorspronkelijk vooral mission critical. Dat geeft een andere beleving. Maar vandaag de dag gaat het niet alleen meer om de veiligheid van werknemers of noodsituaties. Communicatie wordt ingezet om productiviteit te verhogen. Hoe kunnen we mensen het snelst bereiken? En wat kunnen we met telemetrie? Via onze communicatiesystemen zijn we in staat op afstand poorten te bedienen, op remote locaties sensoren te meten of alarmcentrales aansluiten en daar een melding doen naar een portofoon, een telefoon, of noem maar op. Ik zie dat er een bepaalde mate van convergentie ontstaat tussen voice en ict.”

Repeater
Portofonie wordt dus meer ict en dat zie je terug in de markt aldus De Groot: “Ik denk dat ik dat het beste kan illustreren met een voorbeeld. Onlangs kregen we van een van onze resellers de vraag of wij konden helpen bij de inrichting van de communicatie van een ziekenhuis. Vroeger zouden we een paar portofoons afleveren en een repeater plaatsen. Nu hebben we de volledige communicatie-infrastructuur ontwikkeld, opgezet en uitgerold. Niet alleen portofonie, wifi en IP-telefonie, maar ook met de koppeling naar Dect en GSM. En daar zie je de meerwaarde van radiotechniek en ict. Al deze technieken samen in een oplossing.”

De Groot zegt dat Selecsys een specialistische voice-specialist is. “Bij portofonie liggen onze roots. Maar uit recent onderzoek blijkt dat tachtig procent van de it'ers vindt dat portofonie geïntegreerd moet worden met de overige in het bedrijf gebruikte communicatiemiddelen. Deze trend heeft al een tijd plaats. Binnen een bedrijf heeft elke afdeling haar eigen middelen om te communiceren. Dat kan zijn via de telefoon, via een portofoon of via een pager. Maar is het wel efficiënt om overal een ander communicatiemiddel te hebben? Kunnen de diverse afdelingen wel optimaal met elkaar en met de buitenwacht communiceren?”

Cisco en Avaya
De Motorola oplossingen passen prima in unified communications omgevingen van onder andere Cisco en Avaya. De Groot: “Dat kan. Wij bieden een overkoepelende WLAN en PBX-oplossing die alle voice- en datadiensten beheert. Zelfs Tetra MotoTRBO is mogelijk op dit communicatieplatform voor iedereen die goede verbindingen op prijs stelt. We noemen dit product TEAM, van Motorola. TEAM is een snelle en kosteneffectieve manier om push-to-talk communicatie over verschillende soorten communicatiemiddelen mogelijk te maken, inclusief handheld en bar code scanners. Toegang tot alle oplossingen, snelle reactie- en opbouwtijd en een hogere productiviteit dankzij TEAM. Vergeet niet dat de ken van Motorola is dat ze uit de hoek van mission critical communicatie komen. Hun basis is het om zaken goed, robuust en degelijk op te pakken. Kwaliteit voorop, dat is namelijk wat nood- en hulpdiensten eisen. Dat zie je terug in de oplossingen. Mensen die altijd moeten kunnen communiceren, moeten daar ook op kunnen vertrouwen. Motorola komt dus uit de netwerkkant, waar roaming een belangrijk element is. Dat zie je bijvoorbeeld terug in hun zogenoemde Wing 5-concept. Dat is een hele stabiele WLAN-architectuur, waardoor de Quality of Service hoog blijft.”

Turn key oplevering
Selecsys biedt resellers brede ondersteuning, aldus De Groot: “Een distributeur vandaag de dag is meer dan een dozenschuiven. Zeker als je een gespecialiseerde voice-distributeur bent, zoals wij. Wij helpen onze resellers bij het ontwerp, de uitvoering en de tests van een nieuw systeem. We realiseren ons dat wij onze resellers moeten blijven steunen met kennis, kunde en goede logistiek. Wij zijn een value added distributeur. Dat betekent dat onze resellers probleemstukken bij ons kunnen neerleggen. We denken mee en helpen bij een turn key oplevering, doen aan commissioning en trainingen.”

De Groot zegt dat Selesys meedenkt met zijn partners: “Resellers zijn ondernemers en ondernemers zien kansen. De vraag om portofonie en missiekritische communicatie-apparatuur neemt toe. Veiligheid is een belangrijk onderwerp. Wij bieden in onze communicatieoplossingen ook die veiligheid. De vraag naar veiligheid neemt nog steeds toe; deze markt groeit jaarlijks nog met dubbele cijfers. Een reseller met verstand van ict en interesse in voice-techniek hoef ik niet uit te leggen waarom wij interessant voor elkaar kunnen zijn.”

TEAM
Met Motorola TEAM krijgt elke afdeling het communicatiemiddel dat ze nodig hebben en zijn de verbindingen tussen de verschillende afdelingen toch duidelijk en efficiënt, aldus Lucien de Groot. “Je hoeft dan nooit meer kiezen op welke manier je de andere mensen binnen je bedrijf het beste kan bereiken. Gevolg: een hogere productiviteit per afdeling. De opbouw van TEAM werkt op bestaande communicatie-infrastructuur, maar legt er als het ware een schil op. Zo ontstaat een gecombineerde PBX- en WLAN-netwerk. TEAM voegt een Wireless Services Manager toe (WSM). Die verzorgt de verbinding tussen telefonie, push-to-talk en sms via de WLAN. Daarnaast regelt de WSM de verbinding tussen smartphones en de PBX. Waar iedereen op zit te wachten is een brug tussen de diverse communicatiemiddelen. Een oplossing als TEAM is daarvoor ideaal. De technieken zijn er, de behoefte is er en de oplossing is er nu ook. Een overkoepelend systeem dat je kan koppelen aan alle bestaande netwerken. Onderscheidend voor Motorola is het Wing-5-concept. Data hoeft in dit concept niet meer via en centrale controller te gaan, maar binnen het 802.11n-netwerk wordt continu naar de snelste route gezocht. Hierdoor is de prestatie van het netwerk beter, zekerder en veiliger.”


Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!