Redactie - 01 februari 2014

‘Pure licentiebeheerders staan onder druk’

 

De internationale reseller Insight wordt meer een leverancier van oplossingen, waarbij het bedrijf een combinatie van software, hardware en services aan klanten levert. Dit zegt Frank Hoekstra (foto), vice president van Insight Benelux. “Pure licentiebeheerders staan onder druk.”

Insight is aan het veranderen. De banden met de moederorganisatie in Noord-Amerika worden nauwer, aldus Hoekstra. “Insight was in Europa autonoom, maar er is nu meer directe rapportage aan ceo Ken Lamneck. Insight is actief in diverse landen binnen Europa. De ‘Big Four’ gebieden waar de meeste omzet wordt gedaan zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Benelux en Frankrijk.”

SAM

De nauwere band tussen alle Insight landenorganisaties is noodzakelijk, omdat de markt verandert, aldus Hoekstra. “Het verdienmodel van Insight wijzigt van on-premise naar cloud software. Pure licentiebeheerders staan daarom vaker onder druk. Wij spelen daarop in door een combinatie van hardware, software en services te verkopen, inclusief software asset management (sam).”

De veranderingen zijn ook nodig, doordat grote IT-leveranciers zoals Microsoft vaker naar een cloudmodel overstappen, vervolgt Hoekstra: “Microsoft heeft lang gewacht met de shift naar cloud, maar hun verdienmodel gaat nu echt naar de cloud. Dat betekent dat je on-premise business moet omgooien. Je gaat de eerste jaren minder op verdienen op Microsoft. Channel partners hebben daarin een uitdaging, sinds Microsoft per 1 oktober zijn licentie programma aangepast. Zo wordt de verkoop van cloud oplossingen beter beloond, maar minder voor on-premise software-verkoop. Dat heeft een impact op de channel. We zitten nu zelf midden in een overgangsmodel. Overigens gaan niet alle klanten zomaar over naar de cloud. Het transitie model naar de cloud wordt daarom door Microsoft bijgeschaafd waarbij meer rekening wordt gehouden met partners.”

Surface

Naast de software ziet Insight meer interesse in zijn hardware aanbod, zoals tablets van Apple en Microsoft. “De kracht van iPad is er geweest. Ik denk dat Microsoft Surface 2 wel onderscheidend is wat betreft business toepassingen zoals op het gebied van backoffice en managebility. De Surface wordt tot nu mondjesmaat besteld. Windows 8.1 moet nog aanslaan. Veel bedrijven kiezen nog voor Windows 7 PC of voor tablets van Android en Apple. Insight is een interessante reseller voor Apple, omdat we veel zakelijke klanten bedienen. We hebben inmiddels vele duizenden iPads verkocht. Daarna volgen de Android tablets die steeds meer in trek zijn.”

Hoekstra zegt dat in 2014 klanten nog meer kennis van oplossingen en services vragen, dus niet alleen licenties. “We managen licenties in infrastructuur. We kunnen afgebakende stukken beheren, dus niet alleen niet complete outsource omgevingen. Insight helpt zijn klant hierbij van licentiemanagement naar software asset management (sam). Dat stelt onze klanten in staat om licentiekosten te besparen en processen efficiënter in te richten.”

Wilt u de mogelijkheid hebben om in contact te komen interesseante leveranciers op het gebied van hardware, software en IT-diensten? Kom dan 20 maart 2014 naar de Passengers Terminal Amsterdam voor de Insight Technology Show. Hét platform waar IT-technologie samenkomt op één dag onder één dak. Schrijf u in op deze link.

Door: Witold Kepinski

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!