Redactie - 01 maart 2014

EPiServer groeit met technologie- en businesspartners

 

Het van origine Zweedse EPiServer, softwareleverancier van .NET oplossingen voor e-commerce en digital marketing, maakt sinds zijn start in de Benelux (2008) zowel in omzet als in aantal medewerkers een sterke groei door. “Die groei hebben we mede te danken aan onze technologie- en businesspartners,” zegt Marten Kruisinga, Managing Director EPiServer Benelux.

“Het mes snijdt aan twee kanten,” vervolgt Kruisinga. “Onze partners onderstrepen het gebruiksgemak en de snelle inzetbaarheid van de software die wij leveren. Deze software maakt het mogelijk om binnen enkele weken een complete, flexibele en gebruiksvriendelijke digital marketing of e-commerce website online te hebben. Veel grote organisaties weten ons en onze partners dan ook te vinden voor hun projecten, zoals DE Master Blenders 1753, Strukton, Interpolis, Nutreco, O'Neill, Rabobank, Greenpeace en Reed Business Media.”

Functionaliteiten en integratie

Dankzij de open architectuur en de modulaire opzet van het EPiServer platform, kan de partner ook extra functionaliteiten aanbieden aan de klant, zoals die voor ‘marketing automation’ (SilverPop), ‘CRM integratie’ (MS Dynamics en Salesforce.com), ‘product information management’ (inRiver) en ‘digital assetmanagement’ (Celum).

“Het responsive design en de integraties met de modules van EPiServer zien er buitengewoon goed uit. Je kunt content in een keer goed uitleveren voor diverse applicaties, zoals apps en websites die geoptimaliseerd zijn voor tablet, smartphone en pc. EPiServer biedt daarnaast zeer geavanceerde manieren van A/B testing, multivariate testing en conversie optimalisatie oplossingen.

“Om marketeers meer inzicht te geven in de online zichtbaarheid van hun website is EPiServer volledig geïntegreerd met Google Analytics. De resultaten worden direct in het CMS getoond en helpen marketeers bij het verbeteren van de content, wat weer ten goede komt aan de SEO ranking van de website. Ook maakt de integratie met Google Analytics de effecten van social media campagnes inzichtelijk. EPiServer CMS is verder prima toe te passen in de cloud, van onder andere Windows Azure en Amazon Web Services (AWS)”, aldus Kruisinga.

Partners

EPiServer, zelf een Microsoft Gold Certified partner, werkt in de Benelux met zo’n dertig partners samen, vooral creatieve internetbureaus zoals Digitas LBi, Mirabeau, eFocus, en Arlanet. “Maar er wordt ook steeds meer samengewerkt met e-commerce specialisten zoals the people’s valley en Iquality,” vult Kruisinga aan.

Partners worden door EPiServer verdeeld in drie groepen, namelijk ‘premium solution partner’, ‘solution partner’ en ‘associated partner’. Deze status krijgen ze toegekend aan de hand van de omzet en het aantal gecertificeerde ontwikkelaars. Kruisinga: “Partners die het bijzonder goed doen worden tijdens ons jaarlijks terugkerende evenement extra in het zonnetje gezet. Zo hebben we in 2013 tijdens een bijeenkomst in het Leidse Corpus Museum awards mogen uit uitreiken aan Digitas LBi Nederland, eFocus en I-Company.”

Partners kunnen op hun beurt rekenen op brede ondersteuning vanuit EPiServer door de Partner Managers. Die geven onder andere advies bij het benaderen van prospects en het opstellen van offertes. Vanuit het kantoor in Haarlem worden ze voorzien van technisch support, maar daarvoor kunnen ze ook 24/7 terecht op EPiServer’s global support portal.

EPiServerWorld

“Wereldwijd zijn er meer dan 20.000 websites in de lucht die draaien op EPiServer software. Gebruikerservaringen worden actief gedeeld in onze community EPIServerWorld,” vertelt Kruisinga. “Ruim 21.000 ontwikkelaars en gebruikers delen hier kennis met elkaar en met de productmanagers en partners van EPiServer. Dit komt uiteindelijk ten goede aan de nieuwe releases van EPiServer. Het platform maken we graag zo eenvoudig en gebruikersvriendelijk als mogelijk is en .NET-developers moeten er snel mee aan de slag kunnen.”

Vooruitblik

Kruisinga: “Gartner beschouwt EPiServer als ‘Visionair’ in de Magic Quadrant voor Web Content Management Systemen. Versie 7 van EPiServer wordt onder andere geroemd om zijn toevoegingen in marketing en sales functionaliteit naast de al aanwezige social en e-commerce modules.”

Voor de nabije toekomst zet EPiServer Benelux in op het selectief uitbreiden van het aantal partners en het vergroten van de naamsbekendheid. “We gaan meer samenwerken met system integrators, omdat we zien dat deze partijen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het online landschap. Dit wordt mede ingegeven doordat digital marketing en e-commerce websites niet meer los gezien kunnen worden van de ‘traditionele’ IT,” besluit Kruisinga.

N.B: EPiServer lanceerde onlangs een nieuwe versie van hun CMS, EPiServer 7.5 CMS. Marketeers zijn hiermee nog beter in staat gepersonaliseerde content te creëren, de relatie met klanten te versterken, conversie te verhogen en merkloyaliteit te vergroten, aldus Kruisinga.

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!