Redactie - 26 april 2014

Visma helpt reseller aan terugkerende commissies

 

Visma.net, een oplossing in de cloud voor financieel management, is een commercieel interessante business voor channelpartners die actief zijn in het mkb en de grootzakelijke markt. Naast het verkopen van licentieabonnementen kunnen ze een dienstenportfolio daaromheen aanbieden. Hiermee krijgt de klant software als utiliteit. “Zowel Visma als channelpartners moeten veranderen om klanten de beste cloudsoftware en diensten aan te bieden,” aldus Øystein Moan, CEO van Visma. “Channelpartners zijn voor ons zeer relevant. We verkopen onze software en diensten uitsluitend indirect aan onze klanten, bedrijven van 10 tot 500 medewerkers.”

Visma is een van de grootste softwarehuizen van Europa en groeit gemiddeld 10 tot 12 procent per jaar in omzet. In 2013 steeg de omzet naar 800 miljoen euro. In 2015 verwacht de Noorse softwareleverancier meer dan één miljard euro omzet te realiseren, omdat er in de markt steeds meer vraag is naar financiële software die in de cloud wordt gebruikt. Bij de groei van Visma spelen partners zoals resellers, IT-dienstverleners en non-IT partners zoals accountants een cruciale rol. Zij kunnen Visma.net, een cloudgebaseerde financieelmanagementoplossing, in de vorm van een licentieabonnement aan eindgebruikers verkopen. Met de Visma.net-cloudsoftware kunnen cfo's, controllers en overige financiële professionals, altijd, overal, op elk apparaat in de cloud werken, zegt Moan. “Steeds meer resellers zien commerciële kansen met onze cloudsoftware en -diensten. Ze passen hun businessmodel er op aan om te kunnen groeien en nemen consultants in dienst die businessprocessen en de problematiek van klanten kunnen analyseren.”

Grip
Visma.net software wordt snel binnen een businessmodel geadopteerd, vervolgt Moan. “De software is flexibel, open en werkt prima met andere software. Het is geschikt voor verschillende branches die grip willen hebben op hun financiële processen. Resellers kunnen bijvoorbeeld standaardrapportages aanpassen aan specifieke bedrijfssituaties en -wensen, waarbij deze rapportages voor managers inzichtelijk op hun notebook, tablet of smartphone worden weergeven.”

Vanuit moderne datacenters biedt Visma zijn cloudgebaseerde software aan Nederlandse resellers. “Onze Nederlandse resellers krijgen volop ondersteuning van het Visma-kantoor in Amsterdam, onder leiding van Richard Scheper, Commercieel Directeur small and medium enterprises (sme) van Visma Software. Zij verkopen de financiële software van Visma in de vorm van een huurabonnement met licentie aan eindgebruikers. Visma verzorgt alleen de facturering van het cloudabonnement. We verkopen 100 procent via channelpartners, in tegenstelling tot veel andere IT-leveranciers die hun cloudsoftware direct aan eindgebruikers verkopen. Resellers krijgen op elk verkocht Visma.net-abonnement een terugkerende commissie. Daarnaast kunnen ze hun omzet vergroten met het aanbieden van consultancy, advies, support en het beheer van servicecontracten.“

Laag weglooppercentage
Volgens Moan zijn gebruikers zeer tevreden met de software. “Daardoor is er altijd een hoge kans dat eindgebruikers na één jaar hun software-abonnementen verlengen. Het weglooppercentage van klanten voor de hele Visma-groep is jaarlijks 6 procent, dat is echt heel laag. Klanten zijn loyaal omdat we ze proactief betrekken in online communities. Alleen al in Noorwegen hebben we bijvoorbeeld meer dan tienduizend professionals, zoals accountants en HR-specialisten uit de publieke sector, die actief zijn in een online community. Ze helpen elkaar als ze vragen of problemen hebben en geven feedback over onze producten. Door deze gebruikersgroepen en de gebruiksvriendelijke software heeft Visma een sterke merknaam waarbij onze channelpartners garant staan voor goede service.”

Transparantie
Moan verwacht door de toenemende vraag naar zijn cloudsoftware verder in Nederland te groeien. “We nemen de zorg voor financiële processen uit handen van de klant. We helpen financieel managers met automatisering en efficiency van financiële workflows. Bijvoorbeeld met Visma.net AutoPay, een moderne tool die alle betalingsoverzichten overzichtelijk verzamelt. Deze oplossing elimineert de handmatige handelingen die nodig zijn om elektronische betalingen en banktransacties te versturen en te ontvangen. De integratie met Visma.net Financieel levert een gestroomlijnde workflow op. Dit zorgt voor een drastische vermindering van de tijd die een organisatie aan betalingen besteedt. Visma AutoPay speelt in op de vraag naar meer transparantie en 'compliance' door de cfo. We zullen later dit jaar ons aanbod uitbreiden met cloudgebaseerde softwareoplossingen voor logistiek.”

Team
Moan erkent dat de transitie naar de cloud tijd nodig heeft. “Zowel Visma als partners moeten veranderen om een succesvolle cloudaanbieder te worden. Als je niet wilt veranderen, dan raakt je businessmodel verouderd. Resellers die niet voor de cloud kiezen, zullen daar later spijt van krijgen want de transactionele business voor resellers wordt minder. Op een dag worden er geen 'on-premise'-licenties meer verkocht.” De reis naar de cloud is een lastige transitie, zowel voor Visma als voor zijn partners. Dat is een ervaring die we delen, maar over drie tot vier jaar staan we samen als team sterk in de markt."

Door: Witold Kepinski
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!