Redactie - 03 mei 2014

Alles draait om beschikbaarheid


Onlangs organiseerde Compuware, leverancier van tools voor 'applicatie prestatie management' (APM), in Amsterdam zijn Europese partnerbijeenkomst. Een belangrijk gebeurtenis, volgens John van Siclen, General Manager van de APM Business Unit van Compuware, want voor groei is Compuware sterk afhankelijk van zijn partners. “Het is voor ons de enige manier om snel aan schaalgrootte te winnen. Met name in Europa.”

Schaalgrootte telt voor Compuware. Na de verkoop van een aantal onderdelen, waaronder het van origine Nederlandse bedrijf Uniface, wil Compuware in afgeslankte vorm verder. Maar wel met een heldere strategie én met de potentie om snel te groeien. Het bedrijf afficheert zich als dé Technology Perfomance Company en wil de belangrijkste aanbieder van APM worden.

Daarmee ligt het bedrijf volgens analisten goed op koers. Gartner plaatst Compuware hoog in het leiderskwadrant en typeert de onderneming samen met concurrent Opnet Technologies als toonaangevend op het vlak van APM.

Focus
Aan die koppositie ligt een lange voorbereiding ten grondslag. “Toen de crisis zich in 2008 begon af te tekenen onderkende onze CEO Robert Paul dat focus belangrijk was. Hij heeft toen een werkgroep ingericht die al snel het toenemend belang van APM onderkende.”
Daar heeft Compuware de afgelopen jaren flink op ingezet. Onder meer met de overname van Gomez in 2009, een specialist op het terrein van webapplicaties. Vervolgens werd in 2011 dynaTrace, gespecialiseerd in 'transaction performance', overgenomen op het moment dat Van Siclen daar CEO was. Parallel aan de overnamestrategie besloot Compuware ook een aantal bedrijfsactiviteiten af te stoten, waaronder recent de divisies Uniface, Changepoint en Professional Services. Van Siclen noemt die verkoop het sluitstuk van de transitie die Compuware de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. De organisatie is teruggebracht van zes naar twee businessunits, een voor mainframe- en een voor applicatie prestatie management. De producten van Gomez, dynaTrace en het eigen DC RUM (voorheen Vantage) zijn de afgelopen jaren ondergebracht in één nieuwe productfamilie.

Terugkijkend kan worden vastgesteld dat met de keuze voor APM destijds de juiste koers is ingezet. APM is de afgelopen jaren voor veel bedrijven steeds belangrijker geworden. Bij veel CIO’s staat het met virtualisatie en beveiliging in de top drie van de prioriteitenagenda.
“Omdat APM inmiddels het synoniem is voor beschikbaarheid,” stelt Van Siclen. “Of het nu gaat om webshops of grote banken, de raad van bestuur heeft maar één mantra; beschikbaarheid! Want elk moment dat de website uit de lucht is, derft men inkomsten.”

Groei
Het belang dat bedrijven aan APM hechten is terug te zien in de groeicijfers van Compuware. De mainframeactiviteiten zijn volgens Van Siclen buitengewoon winstgevend, maar nemen wel geleidelijk af. De APM-activiteiten groeien echter met dubbele cijfers. Volgens van Siclen is die groei terug te voeren op de technologische voorsprong die Compuware op de meeste van zijn concurrenten heeft. “APM draait er nu om dat zichtbaar wordt hoe een applicatie zich gedraagt. Daarnaast willen onze klanten, als zich problemen voordoen, meteen duidelijk hebben waar de bottleneck zit. Niet alleen in de applicatie maar in de hele transactieketen. Veel van de al langer bestaande tools voorzien daar niet in, terwijl wij dat allemaal zichtbaar kunnen maken.”

Van belang daarbij is dat de prijs van APM-software sterk omlaag is gegaan. Daarmee is APM nu ook binnen bereik van kleinere organisaties gekomen. “Een webshop met een omzet van tien miljoen kan niet zonder adequate APM, en telt graag 50.000 euro neer om inzicht te hebben in de werking van hun systemen.”

Big Data
Naarmate e-commerce een hogere vlucht neemt, groeit het aantal webshops en daarmee de afzetmarkt voor Compuware, stelt van Siclen. Daarnaast ontstaan ook geheel nieuwe toepassingen voor APM, bijvoorbeeld rond ‘big data’. “De crux van big data is dat je in staat bent een dataset te scannen op zoek naar relevante data. Steeds meer bedrijven lopen nu tegen de complexiteit van die ‘zoekacties’ aan. Welk beslag legt een zoekactie op de systemen en wat als ik een tweede zoekactie start? Wordt dan de eerste wellicht overruled? Daar ligt een grote kans voor onze APM-tools.”

Toekomst
Terug naar het belang van de partners voor Compuware. “Ooit verkochten we slechts 20 procent van onze business via partners. Inmiddels is dat 40 procent en voor mij mag het nog veel hoger worden. Partners kennen de lokale markten en de partijen die daar actief zijn veel beter dan wij. Laat ze die kennis vooral inzetten om onze tools te verkopen. Hoe beter zij daarin zijn, hoe beter het ook ons vergaat.”

Wat de toekomst van Compuware aangaat, voorziet Van Siclen twee ontwikkelingen. “Uitbreiding en verbetering van onze APM-tools. Daarnaast richten wij ons steeds meer op ‘expert consulting’, zeg maar het inzoomen op de vraag ‘Wat doe je met de informatie die je van je APM-tools krijgt?’ Als bekend is wat er in een applicatie fout gaat, hoe kun je dat dan verhelpen zonder daarmee elders in de keten een nieuwe bottleneck te creëren?”
In het optimaliseren van complete transactieketens ziet Van Siclen een belangrijke groeimarkt voor Compuware.

Redactie Dutchitchannel.nl
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!