06-06-2014

Fujitsu World Tour 2014 trekt veel bezoekers


De Fujitsu World Tour 2014, dat onlangs werd gehouden in De Fabrique in Utrecht, is druk bezocht door klanten en business partners. De bezoekers volgden keynotes en konden een demoground bezoeken die gevuld was met de laatste Fujitsu technologieën die een inkijk boden in de ICT-organisatie van de toekomst. Daarnaast waren er breakout-sessies over End User Services, modulaire datacenters, big data, desktopvirtualisatie, Best Value Procurement (BVP), en het end-to-end optimaliseren van ICT-systemen. Fujitsu business partners werden hierbij aangemoedigd meer branche-oplossingen te bouwen en aan te bieden aan onder andere de gezondheidszorg, retail, transport en logistiek.

Fujitsu’s CTO Joseph Reger trapte de Fujitsu World Tour 2014 af, waarbij hij sprak over de groeimarkt die ‘Internet of Things’ heet. Steeds meer apparaten worden op het internet aangesloten en communiceren ook met elkaar via internet. Hierover bestaan veel misvattingen, zo is Internet of Things geen gevaar volgens Reger. “Niemand hoeft zich zorgen te maken dat machines ons leven overnemen”, stelt hij. Reger gaf daarbij enkele voorbeelden van praktische toepassingen, zoals een groot project in de Ierse gezondheidszorg, waarbij grote aantallen cliënten veel baat hebben bij digitale ondersteuning, waarbij Fujitsu de technologie levert.

Human Centric Intelligent Society

Reger sprak tijdens zijn keynote onder meer over de Fujitsu Technology and Service Vision, een document dat nu een tweede editie heeft. Daarin wordt ook het innoveren beschreven waarbij de mens en de maatschappij centraal staan (Human Centric Innovation). Fujitsu richt zich op het ‘enablen’ van ieder individu in de samenleving om bij te dragen aan innovatieve ideeën. ICT is in de filosofie van Fujitsu niet enkel een middel om productiviteit van mensen te verhogen, maar juist allerlei mogelijkheden en oplossingen te geven waar de maatschappij als geheel van profiteert. De ‘Human Centric Intelligent Society’, dat is waar Fujitsu als bedrijf naar streeft, aldus Reger. Uitgangspunt van Fujitsu is om een ecosysteem van diensten en oplossingen te bieden, waarbij gemakkelijke integratie en compatibiliteit met de huidige ICT-oplossingen van de gebruiker gegarandeerd is. Dit alles in samenwerking met de klant, zodat de bedrijfswaarde door innovatie verbeterd wordt in een ‘Human Centric Intelligent Society’, aldus Reger.

Volgens Raimond van het Reve (foto), head of channel sales Fujitsu Nederland kan de Human Centric Information Society visie door het partnerkanaal worden opgepakt, vooral door brancheoplossingen aan organisaties te bieden waarmee organisaties verder kunnen groeien en ontwikkelen. “Fujitsu biedt steeds meer technologie en oplossingen, die in Japan zijn ontwikkeld en wereldwijd op de markt worden gebracht. Het gaat hierbij om brancheoplossingen voor onder andere de gezondheidszorg, retail, banking, educatie en transport. Met deze brancheoplossingen, die ontwikkeld zijn vanuit de Human Centric Information Society visie, kunnen Fujitsu business partners het welzijn van mensen en klanten naar een hogere niveau tillen. Dat kunnen ze doen met consultive selling van Fujitsu technologie zoals notebooks, tablets, servers, storage, big data, virtualisatie en analytics oplossingen. Fujitsu Nederland heeft hiervoor recent een Experience Center geopend in Maarssen, The Bridge genaamd, waar partners en klanten de branche oplossingen kunnen uitproberen, met producten die daarop aansluiten, zoals de Primergy Primequest server en VDI en Cluster-in-the-Box oplossingen.”

Mobility

Naast de keynotes konden bezoekers een aantal breakout-sessies volgen die ingaan op belangrijke trends. In de breakout-sessie van Markus Seifart (Product Marketing Manager bij Fujitsu) kwam het ‘mobiliseren’ van de organisatie aan bod. Dit gaat volgens Seifart verder dan alleen mooie Ultrabooks en tablets. Het draait hier om het ‘enablen’ van iedereen in de organisatie, ongeacht het device waar men op werkt en met inachtneming van veiligheid en beheersbaarheid. Verschillende opties in een digitale agenda van een organisatie kwamen aan bod, inclusief manieren om het beste te halen uit een mix van oplossingen.  Raimond van het Reve zegt dat Fujitsu een breed portfolio biedt van Fujitsu Client Computing Devices (CCD). “Daar blijven we in investeren. We zijn onlangs nog met een business partner naar ons hoofdkantoor in Tokio geweest, waar de nieuwste Fujitsu devices werden getoond.”

Citrix Zenprise

Ivar Fennema (senior solution architect) en Ido de Jong (principal consultant) van Fujitsu Nederland gingen in op de uitdagingen en mogelijkheden van Bring Your Own Device (BYOD) en desktopvirtualisatie. Volgens hen is de ‘user experience’ en de mogelijkheid een interessante werkgever te zijn voor nieuw talent de doorslag voor een succesvolle BYOD-beleid, waarbij de business centraal staat. Het BYOD-beleid moet passen bij het bedrijf, iets wat Fujitsu bereikt door nauw samen te werken met de klant en managed services voor het leveren van virtualisatie-oplossingen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de Citrix Zenprise mobile device management (MDM). Met de software van Citrix Zenprise kunnen bedrijven een BYOD-beleid uitrollen en mobiele apparatuur beheren en beveiligen. Onder andere voor BlackBerry, iPhone, Windows Mobile en Android apparatuur.

Cloud services

Tijdens de Fujitsu World Tour 2014 werd het nieuwe Fujitsu Cloud Integration Platform gedemonstreerd, dat het leven van de IT-manager wat gemakkelijker. Dit platform, gericht op het succesvol implementeren en managen van ‘de cloud’ in de organisatie, biedt één dashboard om bestaande ICT-systemen met nieuwe cloud services te combineren. Een ‘single pane of glass’, die alle cloud services, van Fujitsu en van andere aanbieders, vanaf een enkel platform laat managen. De nieuwe dienst is leverbaar in een private cloud of off-premise, en een bedrijf kan ervoor kiezen het beheer in eigen handen te houden of deze als Fujitsu managed service te gebruiken.

Data protection en datacenter containers

Frank Reichart gaf een sessie hoe om te gaan met dataprotection. Het beschermen van data wordt uitgedaagd door steeds meer datagroei, de stijgende kosten van storage en het groter worden de risico data kwijt te raken. “De snelheid van backups en recovery moet omhoog en de veiligheid van data en de kosten van storage moeten omlaag”, zo stelt Reichart. Met de ETERNUS CS800 backup-oplossing gaat Fujitsu deze uitdaging aan. Het systeem maakt hoge datasnelheden mogelijk, biedt een betrouwbare opslag van data en bovendien vindt deduplicatie en replicatie van data direct plaats in het systeem zelf. De voordelen van het systeem zijn onder meer een hoger gebruiksgemak, eenvoudige configuratie en schaalbaarheid. “Alle functionaliteiten komen 'with the box', zonder extra licentiekosten”, aldus Reichart.

Tijdens zijn breakoutsessie tijdens de Fujitsu World Tour 2014 vertelde Maurice Hoeneveld, solution architect bij Fujitsu, over het modulaire datacenter. Dit is een concept dat bestaat uit stapelbare containers. Waar in conventionele datacenters lucht direct in de serveropstellingen wordt gezogen voor koeling, is dat in het datacenter van Fujitsu niet nodig. De apparatuur is daardoor niet vatbaar voor stof, koelt efficiënter en het energiegebruik ligt dan ook 40 procent lager dan in conventionele datacenters.

Van service desk naar control tower

Fujitsu zei tijdens een sessie dat Servicedesk-organisaties de nieuwe generatie werknemers beter kunnen ondersteunen met ‘self help’ portals en meer automatisering. De servicedesk krijgt daardoor een coördinerende functie, enigszins vergelijkbaar met die van een luchtverkeersleider op een vliegveld. De verkeersleider zorgt voor het activeren van de juiste processen en dat alles op tijd op de juiste plek terechtkomt. Het automatiseren van de eindgebruiker door ‘self help’ portals, het automatiseren van werkpakketten en oplosgroepen, maar vooral ook de transformatie van de rol van de helpdeskmedewerkers zelf zijn belangrijke stappen die een organisatie kan zetten, aldus Fujitsu. Peter van ’t Verlaat ging in op het toenemend gebruik van apps. Een voorbeeld van een organisatie die omgaat met nieuwe behoeften van eindgebruikers in een omgeving waar weinig ruimte is voor fouten, is de Britse luchtverkeersorganisatie NATS. Van ’t Verlaat vertelt over het programma DIAMOND (Desktop & Identity Access Management On Demand), waardoor gebruikers applicaties en datasets op elk device kunnen gebruiken. Behalve een technologisch programma is ook change management hier zeer belangrijk geweest.

Managed collaboration

Fujitsu demonstreert tijdens de Fujitsu World Tour 2014 in Utrecht de mogelijkheden in het aanbod voor Managed Collaboration. Hierin worden Microsoft-diensten als Exchange, SharePoint, Lync en File Services aangeboden, geïntegreerd en gemanaged. De dienst Lync bijvoorbeeld, blijkt bijzonder gebruikersvriendelijk te zijn en zeer geschikt om zowel via audio- en video-verbindingen te communiceren en eenvoudig applicaties en PowerPoint-presentaties te delen. Managed Collaboration is interessant voor organisaties die een update zoeken voor hun IT-omgeving, 24/7 dienstverlening willen bieden en hun totale IT-kosten terug willen brengen, aldus Fujitsu tijdens het drukbezochte Fujitsu World Tour 2014.

Expertrol bij aanbesteding

Niels Verlaan, corporate accountmanager bij Fujitsu, vertelde tijdens Fujitsu World Tour 2014 dat Best Value Procurement (BVP) steeds populairder wordt in Nederland. In deze aanbestedingsmethode stelt de inkopende organisatie een ‘vraag’, waarop de ‘markt’ met oplossingen komt. De methode borduurt voort op de principes van EMVI (de Economisch Meest Voordelige Inschrijving). “Het geeft leveranciers de ruimte te laten zien wat ze kunnen”, zegt Verlaan. BVP benut de kennis en expertise van leveranciers veel beter dan het traditionele inkopen, waarin de klant de leverancier voorschrijft wat er geleverd moet gaan worden. Het gevaar van die traditionele methode is dat de opdrachtgever zelf op de stoel van de expert gaat zitten en geen gebruik maakt van de toegevoegde waarde van een leverancier. Voor leveranciers betekent BVP een nieuwe uitdaging. “Je kunt je niet verschuilen achter mooie marketingtaal, je zal je claims moeten onderbouwen met dominante informatie. Dit dwingt je als leverancier om goed naar je eigen expertrol te kijken, naar waar je echt goed in bent.”

Winnen 

Volgens Raimond van het Reve wil Fujitsu Nederland verder groeien door het winnen van aanbestedingen, veelal samen met partners. “Fujitsu Nederland is sterk in end-user services  en managed services”. Anderzijds zijn we sterk in productverkoop en winnen van tenders. Zo leveren wij bijvoorbeeld vrijwel alle hardware bij onze ministeries, dit samen met onze partners. Daarnaast investeren wij volop in het verder ontwikkelen van onze partners op het gebied van datacenter oplossingen, hiervoor is een aparte certificering in het leven geroepen. Deze SELECT CIRCLE en SELECT EXPERT Partners krijgen vanuit Fujitsu een groot aantal middelen aangeleverd om deze business samen met Fujitsu te ontwikkelen.“
 
Door: Witold Kepinski

 

Terug naar video overzicht