Redactie - 17 augustus 2012

IT-channel heeft de sleutel tot compliance


In het verleden waren data compliance-verplichtingen de zorg van slechts enkele sectoren, zoals financiële dienstverlening en gezondheidszorg. De stijging van de hoeveelheid en de waarde van gegevens waar zowel de publieke als private sector mee te maken hebben, betekenen echter dat de eisen rondom regelgeving toenemen. Dit, in combinatie met de toegenomen bemoeienis van instanties als Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), zorgt ervoor dat het naleven van regels top of mind is bij de CIO van tegenwoordig – ongeacht in welke branche hij werkzaam is.

Gedurende de komende twaalf maanden is er een mooie kans voor het kanaal weggelegd: ze kunnen laten zien hoe ze zakelijke compliance kunnen ondersteunen, terwijl ze tegelijkertijd kunnen helpen effectieve databeheer-strategieën te implementeren. De meest voor de hand liggende mogelijkheid voor het kanaal ligt binnen de trend van 'follow me data'-oplossingen die de IT-afdeling voorzien van volledige controle over de gegevens van werknemers.

De uitdaging van data compliance lijkt misschien heel ongrijpbaar. Misschien kan het beste worden uitgelegd aan de hand van een specifieke data compliance-uitdaging waar klanten elke dag mee te maken hebben en die veel organisaties nog niet het hoofd hebben kunnen bieden. Medewerkers zijn gewend om in te loggen bij gratis diensten voor online dataopslag die vaak gebruikt worden door consumenten in de privésfeer en weinig van doen hebben met zakelijke implicaties. In het persoonlijke leven is dit handig, maar in de zakelijke wereld is dit een potentieel compliance mijnenveld. Wanneer deze informatie gevoelig of vertrouwelijk is, kan dit leiden tot lastige vragen over de veiligheid van de opslag. Waar worden de gegevens bijvoorbeeld voor bewaard en in extreme gevallen: wie is eigenaar van de corporate data wanneer deze opgeslagen worden op deze sites?

Leveranciers bieden momenteel oplossingen vergelijkbaar met oplossingen die op grote schaal gebruikt worden door werknemers in hun privéleven, maar zijn toegesneden op de behoeften van de zakelijke markt. Tegelijkertijd beschikt het kanaal over de nodige ervaring en expertise om de bal aan het rollen te krijgen en een gesprek aan te gaan met de klant over het probleem van de persoonlijke dataopslag. Dit is niet een probleem dat binnen afzienbare tijd zal verdwijnen, maar wel één die het kanaal kan helpen op te lossen.

Leden van het channel-ecosysteem hebben een uitstekende positie om de relaties die ze met klanten en leveranciers hebben te benutten om oplossingen te bieden voor effectieve en veilige enterprise dataopslag. Deze op licentie-gebaseerde diensten kunnen helpen om de uitdaging van persoonlijke dataopslag aan te pakken door het gelijktrekken van de behoeften van zowel de IT-afdeling als eindgebruikers. 'Follow me data'-oplossingen lijken op storage-oplossingen voor consumenten in het verstrekken van toegang tot volledig traceerbare bedrijfsdata waar je ook bent, via elk apparaat. Door bedrijven te helpen oplossingen in te zetten die medewerkers ook echt willen gebruiken, zal het kanaal de compliance-zorgen van de IT-afdeling verlichten door het verstrekken van volledige controle over waar en hoe de gegevens worden opgeslagen.

Al met al heeft het kanaal de mogelijkheid om organisaties te helpen om te gaan met de steeds complexere compliance- en dataverplichtingen die maar al te vaak over het hoofd gezien worden, genegeerd, of laag op de prioriteitenlijst staan. Gegevens moeten het individu volgen, niet het bedrijf, het apparaat of de locatie. In de komende twaalf maanden zullen deze gesprekken met klanten steeds vaker voorkomen als bedrijven wakker worden en de substantiële compliance-problemen waar zij binnenkort mee geconfronteerd kunnen worden onder ogen zien.

 Andre Lodewijks, Channel Manager Benelux, Citrix Systems

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!