De weg naar een veilige, mobiele werkplek

De weg naar een veilige, mobiele werkplek

06-09-2012

De weg naar een veilige, mobiele werkplek


Met de opkomst van het nieuwe werken is onze werkplek steeds mobieler geworden. De tijd dat je alleen van achter je bureau een email kon lezen vanaf je desktopcomputer of anderszins met applicaties te werken, hebben velen al lang achter zich gelaten. De laptop, tablet en smartphone stellen ons in staat overal verbonden te zijn en dus overal te kunnen werken.

In toenemende mate kunnen we zelfs onze eigen privé-apparatuur aansluiten op de bedrijfsnetwerken om zo de persoonlijke omgeving en werkomgeving nog verder te integreren. Weg met alle dubbele apparaten en verschillende inlog-procedures. De cloud zorgt ervoor dat alle apparatuur die we gebruiken, zoals de smartphone, tablet of laptop keurig zijn gesynchroniseerd. Welk apparaat we ook pakken, we hebben altijd de laatste status van documenten, mail of agenda.

Bedrijfsinformatie beschermen
De zegeningen van het nieuwe werken zijn fantastisch, maar brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het door elkaar lopen van de privé- en werkomgeving maakt het lastiger om bedrijfsinformatie op een goede manier te beschermen. Nu is slechts een beperkt deel van alle bedrijfsinformatie echt vertrouwelijk. Men stelt wel eens dat 80% van alle interne mail geen werkelijke waarde heeft voor derden. Van de resterende 20% heb je liever niet dat het door anderen kan worden gelezen en slechts 2 tot 3% van het interne mailverkeer is werkelijk confidentieel.

Toch willen bedrijven hun eigen bedrijfsinformatie  graag beveiligd op alle mobiele apparatuur van hun medewerkers beschikbaar stellen en gecontroleerd laten gebruiken. Daarnaast is het streven privé-informatie op het device te scheiden. Dit vraagt om  veilige apps en gecontroleerde, eventueel ge-encrypte data-opslag. Het gaat om het inrichten van mobiele IT-eindpunten voor het consumeren van allerhande IT-services. Dit vraagt een heel andere benadering dan we ooit gewend waren. De functionaliteit die we op dit gebied willen, niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor onze partners en klanten, vraagt om een nieuwe aanpak. Wij als IT-consumenten dagen IT-organisaties uit om met innovatieve oplossingen te komen die voldoen aan de gewenste governance, compliance en security die het bedrijf graag rond haar eigen informatie wil laten gelden.

Centraal beheer mobiele apparaten
Onze eigen IT-organisatie heeft deze handschoen vorig jaar opgepakt en intussen is het zogenaamde MDM-platform (Mobile Device Management) klaar. Op dit moment maken  reeds 7000 mobiele medewerkers hiervan gebruik en elke maand volgen er meer. Met  dit MDM-platform kan alle bedrijfsinformatie op vele mobiele devices centraal worden beheerd. Via beveiligde  VPN- verbindingen zijn alle devices vooraf gevalideerd voor gebruik door het plaatsen van certificaten op het device.

Ook zijn wij wereldwijd in al onze kantoren en fabrieken ‘mWiFi’ aan het aanleggen. Dit betekent dat ieder aangemeld apparaat  automatisch wordt verbonden met het bedrijfsnetwerk. Niet meer handmatig instellen dus, alle gecertificeerde gebruikers worden direct ingelogd. Het lijkt wellicht niet zo groots, maar is werkelijk een verademing. Op elke plaats in je bedrijf, waar ook ter wereld, welk device ook: als je het aanzet, ben je draadloos verbonden.

Enterprise app store
Daarnaast is een enterprise app store gebouwd die een scala efficiënte apps bevat voor intern gebruik. Van het opzoeken van collega’s in het organisatiediagram tot interne nieuwsberichten, van het reserveren van vergaderruimtes tot het invoeren van declaraties en het boeken van reizen. Op dit moment worden ook functies van het SAP BI-systeem in de vorm van apps toegevoegd aan dit portal. Het geheel is in een encryptiecontainer geplaatst waardoor de informatie veilig wordt getransporteerd en vanzelfsprekend wordt benaderd via een single sign-on authenticatie met onze eigen RSA-keys.

Afgelopen weken ben ik ook overgegaan op dit nieuwe mobiele platform en het bevalt prima. Op dit moment werkt het nog alleen op het Apple-platform, dat één van onze standaard werkomgevingen is. Uitgangspunt was om eerst één platform goed te ontwikkelen, voordat het wordt uitgerold naar andere platformen. Daarnaast draait het formeel nog steeds in ‘bèta’, want het ontwikkelen van een veilig én werkelijk gebruiksvriendelijk mobiel platform voor  alle 55.000 medewerkers is een soort ontdekkingstocht met vele uitdagingen en valkuilen.

Via onze interne social media-platformen worden gebruikers aangemoedigd met de ontwerpers mee te denken om deze nieuwe manier van mobiel werken te verbeteren en door te ontwikkelen. Hoe plezieriger iedereen het vindt om met deze functionaliteit te werken, des te minder kans dat men nog via minder goed beveiligde en minder geïntegreerde manieren zijn werk zal doen. Via interne ‘innovatieconferenties’ worden medewerkers uitgedaagd nieuwe ‘killer apps’ te bedenken en met elkaar onze werkomgeving te verbeteren.

Beste klantbeleving
De IT-organisatie is op deze manier werkelijk een intern geliefde dienstverlener geworden die ons  als gebruikers de beste ‘klantbeleving’ wil geven. Eigenlijk niet echt iets bijzonders, want voor onze klanten doen wij dat immers niet anders.  De organisatie en medewerkers hebben beide duidelijk baat bij het MDM-platform. Het maakt ons flexibel en productiever op een veilige manier. Ik hoop dat vele organisaties uiteindelijk ook op deze manier profiteren van het nieuwe werken!

Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Mobility
Mobility