Redactie - 11 september 2012

Hoe cloud en ‘Big Data’ piekbelasting en opslagproblemen oplossen


We staan allemaal wel eens in de file met de gedachte dat we om een opstopping zouden kunnen heenrijden, als de weg zich nu eens vanzelf zou kunnen verbreden. Uiteraard is dit in de echte wereld niet mogelijk. In de virtuele wereld kan dit wel. Er kan zelfs naar wens met schaalgrootte worden gespeeld: verbreden van wegen wanneer er te veel verkeersaanbod is en weer tot proportie terugbrengen wanneer het verkeer minder druk wordt.

Een paar jaar geleden moest er in de planning van IT-systemen rekening worden gehouden met piekbelastingen. Dit betekende dat er in het systeem extra hardware moest worden ingebouwd die als ondersteuning moest dienen voor deze korte, maar belangrijke piekbelasting, hetgeen ook extra geld kostte. Nu cloud-technologie beschikbaar is, is die tijd voorbij. Je betaalt voor wat je gebruikt wanneer je het nodig hebt en er is nooit tekort aan opslagruimte.

Marketingmanagers die promotionele acties of ‘flash sales’ plannen, zien deze oplossing als een zegen. Hun doel is namelijk om de klant een order te laten plaatsen. Hoe sneller, hoe beter. Als een klant nul op het rekest krijgt, of het te lang duurt voordat hij zijn order kan plaatsen omdat het systeem overbelast is, dan bestaat de kans dat hij niet meer terugkomt. Dit betekent niet alleen verlies qua omzet, maar ook verlies van een klant.

Een andere uitdaging is dataopslag: foto’s, films, klantgegevens, catalogi, enz. Het is bij elkaar al snel heel veel data en ook al wordt de meeste informatie op een streaming server opgeslagen, toch komen er te veel bestanden op het systeem terecht. Het uitbreiden van schijfcapaciteit wordt belangrijk en de cloud helpt hierbij. De opslagruimte is het probleem van de cloud-operator en niet langer dat van u. De gigantische hoeveelheid van data die door bedrijven wordt verzameld heeft geleid tot de term ‘BIG Data’: informatie die moeilijk te beheren is met een gewone database.

Het is natuurlijk van cruciaal belang dat klantgegevens real-time kunnen worden geanalyseerd en beheerd. Enerzijds dient u er zeker van te zijn dat informatie snel voorhanden is, anderzijds is het ook zo dat bedrijven hun transactie-databases niet willen ‘vervuilen’. Daarom zijn ‘BIG Data’ en technologieën die dat ondersteunen zo belangrijk geworden. ‘BIG Data’ helpt bedrijven om een beter beeld te krijgen van klantinteracties met het bedrijf. Het stelt bedrijven in staat beter inzicht te krijgen in wat klanten willen, hoe zij met de onderneming communiceren en ‘BIG Data’ zorgt ervoor dat relevante informatie op een snelle en doelmatige manier wordt aangeleverd. In staat zijn om datastromen te managen, zelfs in tijden van piekbelasting, betekent dat je op elk moment kunt inspelen op veranderende trends en dat klanten krijgen wat ze vragen wanneer ze erom vragen. 

Berend Bouwmeester, country manager hybris Benelux

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!