Campusnetwerk gewillig slachtoffer gebruikersgeweld
18-09-2012
Deel dit artikel:

Campusnetwerk gewillig slachtoffer gebruikersgeweld


Werknemers gebruiken steeds meer Saas-applicaties. En de eisen liggen hoger. Dankzij de toenemende mobiliteit wordt permanente connectiviteit verwacht. Het always on principe. Om nog maar te zwijgen over unified communications waarmee diensten en applicaties over het netwerk gaan. Gebruikers verwachten steeds meer van het bedrijfsnetwerk. Netwerkbeheerders zijn degenen die hierop in moeten spelen, een grote uitdaging.

Met de verschuiving naar de cloud wordt er meer dan ooit tevoren steeds meer proactiviteit verwacht van de moderne IT-afdeling. Een mooie kans om verstand van zaken te tonen , maar niet zo ongecompliceerd als het lijkt. De gebruiker van IT-diensten is namelijk steeds beter technisch onderlegd. Neem bijvoorbeeld virtualisatie. Er wordt niet langer alleen door mainframe beheerders achter gesloten deuren gesproken over virtualisatie. Het is iets bekends dat (tot op zekere hoogte) wordt begrepen door de bredere technologische gemeenschap. Het is zelfs meer dan dat omdat vormen van virtualisatie door gewone consumenten dagelijks gezien en gebruikt worden bij het gebruik van SaaS-applicaties, of indirect bij het gebruik van IT-diensten thuis of op het werk.

Netwerken zijn net als worstjes
Met mobiliteit dat in snel tempo de norm wordt, verwachten gebruikers permanente connectiviteit. Dit legt een enorme druk op het campusnetwerk en op de schouders van de netwerkbeheerders. Gebruikers willen niet zomaar een verbinding, maar een hoge bandbreedte, een verbinding zonder vertraging op de lijn. Gebruikers verwachten dat video's en cloudapplicaties probleemloos werken en non-stop beschikbaar zijn. Alsof het magie is waarmee ze mee te maken hebben, in plaats van technologie. Men wil niet zien wat er zich achter de schermen afspeelt, of willen niet weten dat er zich überhaupt iets afspeelt. Netwerken zijn net als worstjes. Als je niet ziet hoe ze gemaakt zijn smaken ze prima. We hebben het hier niet alleen over een goede service voor persoonlijke apparaten die in het netwerk hangen. De opkomst van unified communications betekent dat bedrijfskritische diensten of applicaties die over het netwerk gaan - met inbegrip van IP-telefoons, video-conferencing-apparatuur, en e-mail clients-,  perfect moeten werken.

Beschikbaarheid netwerk geen kwestie van zesjes of zevens
Netwerkbeheerders kunnen het zich niet langer veroorloven om reactief met het campusnetwerk om te gaan; uitsluitend het oplossen van problemen als ze zich voordoen. De veerkracht van het netwerk is aan de orde van de dag. Netwerkbeheerders moeten ervoor zorgen dat ze klaar zijn om de strijd met de druk op het netwerk aan te gaan. Net zoals bij onverwachte pieken in het verkeer, of extreme gebeurtenissen zoals grote natuurrampen of door de mens veroorzaakte rampen. Wat er ook gebeurt het bedrijf moet een goed niveau van dienstverlening kunnen behouden. We praten niet alleen over zesjes of zevens op het gebied van beschikbaarheid, maar over een consistente ervaring vanuit gebruikersperspectief.

En niet alleen dat, netwerkbeheerders moeten klaar zijn voor een heel arsenaal aan nieuwe apparaten op het netwerk. Apparaten  die netwerkbeheerders weleens hoofdpijn kunnen bezorgen op het gebied van beveiliging en beschikbaarheid. Tot overmaat van ramp, gebruikers verwachten ook nog eens dat dit proces om zo snel en pijnloos mogelijk verloopt.

Je moet ervoor zorgen dat het campusnetwerk flexibel is, klaar is om op welk punt dan ook te groeien, veilige en gemakkelijk te bereiken is, regelmatig een back-up ondergaat en waarvan u in staat bent om op korte termijn de capaciteit uit te breiden met behulp van externe diensten.

Is het campusnetwerk van uw organisatie gewillig slachtoffer van gebruikersgeweld? Kan deze de vraag van gebruikers aan? Doe de test en ontdek het zelf.

Steven Loewy is algemeen directeur bij Brocade Benelux

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Netwerken