Big data: de hype voorbij
23-09-2012
Deel dit artikel:

Big data: de hype voorbij


De hype rondom big data houdt het bedrijfsleven bezig. Het lijkt bijna onmogelijk de data van verschillende typen en locaties goed te managen. Toch zouden bedrijven zich niet uitsluitend op het managen van de hoeveelheid moeten concentreren. De uitdaging ligt namelijk een stap verder: hoe vertaal je de verschillende datadimensies naar waardevolle en bruikbare informatie?

Als het aankomt op klantinformatie, hebben bedrijven goud in handen. Informatie over koopgedrag, lifestyle en interesse was nog nooit zo gemakkelijk toegankelijk voor bedrijven. De opkomst van social media en mobile devices maken de overvloed aan data nog groter.

Consumenten raken steeds meer vertrouwd met social media en hun mobile devices. Dat bedrijven communiceren met klanten via hun voorkeursplatformen en op een niveau dat het beste bij ze aansluit, is niet langer een manier om de concurrentie een stap voor te zijn. Het is inmiddels een standaard onderdeel van de bedrijfsaanpak. Bedrijven hoeven zich niet langer af te vragen of ze big data gaan gebruiken als een methode om een betere relatie op te bouwen met klanten. Ze moeten zich focussen op de instrumenten en de aanpak die nodig is om er iets waardevols uit te halen.

De meeste toonaangevende systemen voor datamanagement kunnen data vanuit verschillende locaties, inclusief de cloud, integreren en migreren. Hiermee kunnen bedrijven accurate en actuele informatie voor de hele organisatie toegankelijk maken. Om echt voordeel te halen uit big data, is het van doorslaggevend belang dat bedrijven deze verschillende data automatisch samenbrengen en presenteren op een manier die zinvol is voor de organisatie.

Eenduidige visie

Door aanknopingspunten uit verschillende datasets met elkaar te verbinden, werken bedrijven aan een eenduidige visie op de consument. Deze kan bedrijven voorzien van waardevolle inzichten in de individuele klantbehoeften. Hiermee kunnen ze bepalen hoe ze zich het beste met individuele klanten kunnen verbinden. Door big data effectief te managen, kunnen bedrijven bijvoorbeeld een verbeterde klantrelatie en meer verkopen realiseren. Bovendien levert het inzicht om in te spelen op klanttrends en -gedrag. Op deze manier voorziet big data bedrijven van een echte kans om klanten beter aan zich te binden.

Daarnaast kan een visie op de individuele klant bedrijven helpen groeikansen te signaleren. Het potentieel van big data en de nieuwe dimensies die daarbij horen zijn zo waardevol dat, mits ze goed worden ingezet, ze een significante impact hebben op de marge.

Scheiding

De manier waarop klanten omgaan met informatie is drastisch veranderd en bedrijven moeten deze verandering oppikken. Niet alleen om deze waardevolle informatie te gebruiken en om daarmee tegemoet te komen aan de door klanten verwachte persoonlijke service, maar ook om nieuwe verkoopstrategieën en groeigebieden te identificeren. Big data zal in de (nabije) toekomst het nieuwe levensbloed voor bedrijven zijn.

Bert Oosterhof is Director of Technology EMEA bij Informatica

     

Terug naar nieuws overzicht