Redactie - 14 januari 2013

Les 1: Klanten zijn de beste investeerders


Een eigen bedrijf beginnen was een stap waar ik lang tegenaan hikte. Ik wilde het wel, maar durfde ik het ook? Drie jaar geleden kwam ik in gesprek met een collega. Onze ideeën en conclusies over de huidige softwaremarkt bleken dichtbij elkaar te liggen. We hadden beide ervaren dat bedrijven in het MKB, drie jaar geleden, twee keuzes hadden bij de aanschaf van bedrijfssoftware: dure software op maat of standaard software. Bedrijven waren daardoor altijd gefrustreerd over de prijs of functionaliteit. Geen enkel software pakket voldeed aan onze drie criteria: Betaalbaar, gebruiksvriendelijk en op maat gemaakt.

Vanuit deze ervaring hebben we in 2010 besloten New Day at Work op te richten. Nu drie jaar later doen we mee met de verkiezing van the Next Entrepeneur en zijn we doorgedrongen tot de finale. Een goed moment om eens terug te kijken op wat goed en mis ging.

Les 1: Klanten zijn de beste investeerders

Ook wij dachten bij de start van New Day at Work dat investeerders ons echt verder konden helpen. Nu terugkijkend hebben alle gesprekken met investeerders ons veel opgeleverd, maar geen geld. Achteraf ben ik er blij mee. Al moet ik wel zeggen dat de vragen van investeerders ons wel hebben doen nadenken over cruciale factoren van onze online werkplek als cloud software product en go-to-market.

Wij hebben vervolgens de keuze gemaakt om naast het ontwikkelen van onze online werkplek als cloud software product, te gaan opereren als development partner. Ook als development partner staat onze visie op software centraal: betaalbaar, gebruiksvriendelijk en op maat. Achteraf de beste keuze die we sinds de start hebben gemaakt. Op deze manier was er genoeg omzet om ons eigen cloud software product verder te ontwikkelen en waren wij in staat om gecontroleerd te groeien, zowel qua klanten als projecten.

Les 2: Wie heeft er belang bij jou product

Het creëren van een nieuwe relatie met een klant is een tijdrovend en kostbaar proces. Enthousiast als we waren begonnen we te bellen, te mailen en online campagne te voeren. Hier leerde we de keiharde wetten van het verkopen van een innovatief cloud software product. Conclusies: onze doelgroep zoekt niet op het internet naar nieuwe bedrijfssoftware en koopt software voornamelijk van een bekende en vertrouwde partij. De cruciale vraag die wij onszelf vervolgens stelden: wie heeft er belang bij de online werkplek van New Day at Work als cloud softwareproduct?

Vanuit deze vraag zijn wij contact gaan leggen met een aantal resellers, wholesalers en distributeurs van software. We merkten dat onze visie op bedrijfssoftware als innoverend wordt ervaren. Samen met deze partijen hebben we campagne gevoerd. Het succes was overweldigend. Het ontwikkelen van een softwareproduct in de cloud is pas het begin. Het vinden van aansluiting bij de juiste markt is minstens zo belangrijk!

Les 3: Ga uit van eigen kracht en kijk niet over je schouder naar de concurrent.

De eerste paar maanden keken we vaak hoe concurrenten hun softwareproducten verkochten en met welke messaging. Het heeft ons vaak doen twijfelen over onze eigen messaging. Het viel mij op dat we daarbij gauw de focus op ons eigen cloud software product verloren. Uiteindelijk hebben we hier een streep door gezet. We zijn onszelf veel meer gaan afvragen: waar zij wíj goed in? En waar helpen wíj onze klanten mee? Ik heb gemerkt dat wanneer je bezig bent met de antwoorden op die vragen, je steeds dichter bij succes komt!

In ons geval ging het vooral om hoe we vertelden wat we nu precies deden. In de softwarewereld wordt vooral gepraat in termen als ERP en CRM, terwijl de reacties van onze klanten eenvoudig waren: het is gewoon een online werkplek! Achteraf lijken deze lessen simpel en denk ik soms dat de helft van deze stappen overbodig waren. Toch heeft iedere stap ons dichterbij het einddoel gebracht. Vanaf dag één was New Day at Work niet alleen de bedrijfsnaam, maar ook onze belofte naar onze klanten. Wij beloven een nieuwe dag op het werk met de online werkplek van de toekomst!

Erik Nicolai, oprichter New Day at Work

New Day at Work staat met de online werkplek van de toekomst, 24 januari in de finale van de The Next Entrepreneur 2012. New Day at Work heeft hiermee bijna 4000 bedrijven achter zich gelaten. Erik Nicolai zal namens New Day at Work gaan pitchen over de online werkplek. Dit gebeurt voor een jury bestaand uit Paul Dirken, directeur bedrijven Rabobank, Leendert Jan Visser, directeur MKB Nederland en Klaas Korte, oprichter van Kaartje2go. Erik Nicolai zal namens New Day at Work tijdens deze finaledag strijden tegen drie andere kandidaten. Mocht Erik Nicolai 24 januari The Next Entrepreneur 2012 winnen, dan wil hij het prijzengeld van 15.000 euro onder meer aanwenden om de honderd beste ondernemers in deze competitie, een jaar lang gratis, de online werkplek aan te bieden.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!