Redactie - 26 februari 2013

Business versus ICT – de rollen zijn omgedraaid


Wie bepaalt de IT koers eigenlijk binnen bedrijven, de ICT-afdeling of de business? Gaat de traditionele ICT-afdeling binnen bedrijven ten onder of worden ze een echt volwassen onderdeel van het bedrijf met even zoveel oog voor de business? Het is twee voor twaalf.

Om de reden van bovenstaande vragen te begrijpen, moeten we even terug in de tijd. We gaan naar pakweg 1995 – 2005. In deze periode had de ICT-afdeling een grote drive tot het doorvoeren van veranderingen. Denk nog maar ‘s terug aan alle migraties van DOS naar Windows 95, voorbereidingen op het millennium-probleem, enzovoort. De ICT-afdeling was een drijvende kracht maar de business-afdelingen werden er moedeloos van om steeds weer nieuwe systemen te leren gebruiken…

Met de opkomst van Web 2.0 en de zich nu ontplooiende volgende generatie internet, worden bedrijven op de proef gesteld door de vraag naar steeds méér en bétere webomgevingen, SaaS-producten en Apps voor Smartphones. Business en marketing van bedrijven zien de vraag, de honger, naar deze toepassingen en weten daar ook handige oplossingen voor te bedenken. Als vervolgens de ICT-afdeling onder hoge druk komt te staan om de onderliggende technologieën snel te leveren, gaat het mis.

De ICT-manager heeft de laatste jaren juist zijn afdelingen netjes in procedures leren werken en zijn infrastructuren stabiel en veilig gemaakt. Door nu in rap tempo en met korte doorlooptijden nieuwe, veranderlijke webtoepassingen toe te laten, ondermijnt hij al snel die procedures en de veiligheid van de infrastructuur.

Meegaan in die rollercoaster zou zijn baan een Russische roulette spel maken. Want o wee als er persoonsgegevens op straat komen te liggen door een lek in niet goed geteste nieuwe software. De ICT-afdeling is van stuwende kracht tot een remmende factor verworden...

Business afdelingen zien deze terughoudendheid als contraproductief met als gevolg, dat men de ICT-afdeling omzeilt en naar online oplossingen grijpt, om Bring Your Own Device gaan vragen, enzovoort – dit allemaal om toch de nieuwe mogelijkheden te benutten. Dynamische internetbureaus spelen daar handig op in, met oplossingen in een SaaS-jasje die snel inzetbaar zijn. Hoe kan de ICT-afdeling dit overleven?

Hoe word je ‘ICT-afdeling 2.0’? Het antwoord klinkt simpel maar brengt nogal wat teweeg binnen de ICT-afdeling. “Ga samenwerken met die internetbureaus, de SaaS-providers en andere servicebedrijven,” zo klinkt het steeds vaker. Ik meen oprecht dat dit een levensvatbare koers is in de veranderlijke business-omgeving van vandaag, want de ICT-verantwoordelijke die zich als bedrijfsconsulent van de eigen business kan opstellen, bevindt zich in een optimale positie om bedrijfsnoden naar ICT-invulling te vertalen.

Wees de brug tussen business behoefte en ICT, of de oplossing nu uit eigen gelederen komen of externe specialisten. Stap uit die serverruimte en neem plaats waar je als consultant thuishoort – aan de directietafel. 

Ramon Schonhage, sales manager Unitt Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!