Redactie - 20 maart 2013

Het oude eruit, het nieuwe erin!

“Wees niet bang om langzaam vooruit te gaan; wees alleen bang om stil te staan”, zo luidt een Chinees gezegde, Als er één gebied is waar dat gezegde voor lijkt te zijn gemaakt, is dat wel de IT. Daar is stilstaan in feite langzaam (of snel!) achteruitgaan. Toch kom ik nog regelmatig bedrijven tegen die hun IT systemen, infrastructuren en oplossingen tot vele jaren na de ‘houdbaarheidsdatum’ blijven gebruiken. Want als iets werkt, wat zou je dan veranderen of investeren in innovatie…?

Lange tijd konden bedrijven daar ook mee wegkomen. Bedrijfsprocessen, kanalen voor klantinteractie en het gebruik van informatie zijn jarenlang eigenlijk echt wezenlijk veranderd. Tuurlijk, we zijn van de papieren brief via de fax – met soms als extra tussenstop nog de telex – naar e-mail gegaan. Maar als je echt kijkt naar de centrale processen, zijn die lange tijd niet echt veel veranderd. Tot nu.

De afgelopen jaren hebben er ontwikkelingen plaatsgevonden die bedrijven ertoe dwingen om goed na te denken over die processen. En daarmee ook over de systemen en de infrastructuren die deze processen moeten ondersteunen. In mijn optiek gaat het daarbij om drie ontwikkelingen die onze wereld echt hebben veranderd: social media, mobiel en het ‘internet of things’.

Deze drie zaken hebben ervoor gezorgd (of gaan er voor zorgen) dat we anders over zaken zijn gaan nadenken, zowel zakelijk als privé. Social media hebben bijvoorbeeld geleid tot een totaal nieuwe vorm van persoonlijke interactie en veel bedrijven worstelen nog met de vraag hoe ze social media effectief kunnen integreren in hun bedrijfsprocessen en in de communicatiemix richting klanten.

De ongekend snelle groei van mobiele devices en vooral ook van de mogelijkheden van smartphones en tablets levert organisaties uitdagingen op waar ze eigenlijk nog nooit mee te maken hebben gehad. BYOD en het optimaliseren van bedrijfsprocessen voor tablets en kleine smartphoneschermen met touchinterface zijn zaken waar gelukkig steeds meer aandacht voor is. En net zoals 15-20 jaargeleden bij de opkomst van het web, moeten organisaties kijken hoe ze deze nieuwe mogelijkheden effectief kunnen inzetten voor hun business. Want als je daarmee te lang wacht, loop je in no time achter op je concurrent. Het ‘internet of things’ is weliswaar nog in wording, maar dit fenomeen - waarbij miljarden systemen, sensors, apparaten en wellicht ooit ook mensen – met elkaar zijn verbonden, wordt misschien wel een van belangrijkste ontwikkelingen die we ooit hebben gezien. Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe zakelijke visie en nieuwe aanpak van IT, waarin de business centraal staat.

Tegelijkertijd zien we dat de bedrijfstoepassingen veranderen. Ze bieden bijvoorbeeld steeds meer intelligentie en mogelijkheden, maar vragen daardoor ook om steeds meer prestatievermogen en netwerkcapaciteit. Het management van bedrijven verlangt op zijn beurt real-time inzicht in de status van de business om snel en flexibel te kunnen reageren op marktontwikkelingen en zakelijke kansen direct te kunnen benutten. Al deze ontwikkelingen leveren toenemende hoeveelheden aan informatie op: big data. Om deze ongestructureerde data te transformeren tot gestructureerde, zinvolle bedrijfsinformatie, is weer opslagcapaciteit en rekenkracht nodig.

Het is vrijwel onmogelijk om zogenaamde ‘legacy’ IT-infrastructuren – die soms wel 20 - 30 jaar oud zijn – te upgraden of uit te breiden om deze ontwikkelingen bij te houden. Systemen en netwerken moeten fundamenteel intelligenter en flexibeler worden om te kunnen voorzien in nieuwe en veranderende zakelijke behoeften. En dit moet alles tegen lagere budgetten, met minder mankracht en met een meetbaar en aantoonbaar rendement.

Wanneer je je dan beseft dat bij een groot deel – om niet te zeggen het merendeel – van de organisaties het IT-budget wordt ingezet om alleen de bestaande systemen draaiende te houden, dan is het duidelijk dat er voor de benodigde innovatie geen ruimte is. De oplossing is te vinden in een nieuwe generatie van sterk geïntegreerde infrastructuuroplossingen. Geen losse, vaak moeilijk met elkaar te integreren componenten van verschillende leveranciers, maar een van tevoren gecertificeerd en volledig geconfigureerd systeem dat voldoet aan de zakelijke behoeften van het bedrijf. Daarbij kan het volledige beheer gedaan worden via één managementapplicatie. Datzelfde geldt voor support: gebruikers hebben één aanspreekpunt voor de complete oplossing.

En juist voor de reseller bieden geïntegreerde infrastructuuroplossingen nieuwe zakelijke kansen. Het is een mogelijkheid om klanten een rendabele en betaalbare oplossing te leveren die hen helpt in te spelen en te profiteren van die belangrijke veranderingen waar we nu midden in zitten. Daarbij is de combinatie van hardware en software voor bijvoorbeeld een netwerkreseller een uitstekende kans om in te stappen in de virtualisatie- en opslagbusiness. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden voor onderhoud en beheer, applicatiemanagement en cross- en upselling. Juist in de MKB-markt, waar een geïntegreerde infrastructuuroplossing specifiek op mikt, zijn kostenbeheersing, beheereenvoud en innovatie belangrijke aandachtspunten.

We hebben lang genoeg stilgestaan en bedrijven hebben hun strategie en plannen lang genoeg laten leiden door de economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Het is hoog tijd om weer langzaam vooruit te gaan, om nieuwe kansen te creëren en te pakken. Out with the old, in with the new!

Thuur Tonnaer, Managing Director Comstor Benelux & Nordics


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!