Innoveren wordt een 3D-beleving

Innoveren wordt een 3D-beleving

Innoveren wordt een 3D-beleving

27-03-2013

Innoveren wordt een 3D-beleving


Een gevolg van de economische crisis is het feit dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Oftewel innovatieve en goed presterende bedrijven kunnen zich duidelijker van concurrenten onderscheiden. Kijkend naar de toekomst dan wordt innoveren meer een 3D-beleving, met 3D-printing als eyecatcher.

Crisis en duurzaamheid dwingen bedrijven te innoveren

Zoals Cruijff zei, ieder nadeel heeft zijn voordeel en die uitspraak is ook van toepassing op de crisis. Na decennia van meer vraag dan aanbod, is het tij volledig omgekeerd naar meer aanbod dan vraag. Als gevolg daarvan kunnen bedrijven hun standaardproducten niet meer zo makkelijk verkopen als vroeger en moeten zij meer gaan luisteren naar wat klanten graag willen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar veel bedrijven hebben in de luxe tijd het contact met hun klanten verwaarloosd en zijn druk bezig geweest met alleen maar het verbeteren van hun interne processen. Omdat momenteel iedereen in hetzelfde schuitje zit kan een klantgerichte koersverandering veel opleveren. Bijvoorbeeld door via de cloud beter naar klanten te gaan luisteren en ze te betrekken bij de productontwikkeling en andere innovaties. Cloud computing en sociale netwerken hebben ervoor gezorgd dat klanten beter en sneller dan ooit toegankelijk zijn geworden. Maak daar gebruik van en betrek ze bij uw innovatieplannen. Innovatie is zowel vanuit concurrentieoogpunt noodzakelijk om onderscheidende toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren, als vanuit de behoefte om duurzamer te ondernemen.

3D wordt commodity

Wie naar succesvol innoverende bedrijven kijkt ziet dat zij volop gebruik maken van 3D-technieken om ideeën en concepten met hun klanten te delen. Niet alleen voor het ontwerpen van auto's of andere kapitaalsgoederen, maar ook voor het verbeteren van alledaagse gebruiksartikelen en verpakkingen. Na zo'n 30 jaar het domein te zijn geweest van ingenieurs, wordt 3D nu echt commodity. De reden daarvoor is het feit dat iedereen een 3D-model van een product, machine, maar ook een compleet gebouw kan begrijpen. In 3D zijn producten ook levensecht en overtuigend in hun gebruiksomgeving te presenteren, waardoor ze beter verkopen. Het feit dat iedereen tegenwoordig met een betaalbare 3D-printer de eigen ideeën letterlijk vorm kan geven, gaat het 3D-gebruik een verdere impuls geven. Die trend biedt IT-resellers interessante kansen, omdat zowel bedrijven als consumenten daarvoor hun computers, software, printers, maar ook televisies gaan vervangen. Verder zijn er ook bedrijven die van 3D-printing hun business hebben gemaakt. Kortom, ontdek en grijp juist nu de kansen die innoveren in 3D en het creëren van bijzondere 3DEXPERIENCES voor klanten te bieden hebben.

Peter van Keulen, Channel Sales Development Dassault Systèmes Nederland


Terug naar nieuws overzicht

Tags

Innovation