S(h)ame-day delivery
20-04-2013

S(h)ame-day delivery


Bezorgings- en distributieland is in de ban van de nieuwe hype die same-day delivery heet. De media staan bol van berichten over dit modewoord. Is het een wassen neus of een onafwendbaar model om de klant te pleasen? Ik denk het laatste.

“Wehkamp kan zijn bezorgingsbelofte niet waarmaken en heeft een reprimande van de Reclame Code Commissie gekregen.” “Google is bezig met de ontwikkeling van een eigen same-day delivery service in de Verenigde Staten, genaamd Google Shopping Express.”

“Wal-Mart start met same-day delivery vanuit winkels.” “eBay komt met same-day delivery service eBay Now.” “Amazon tempert verwachtingen over same-day delivery: We willen dichter bij onze klanten komen te zitten, maar we zien geen mogelijkheid om same-day delivery nu op grote schaal in te zetten.” “Selektvracht geeft de ontvanger nog meer vrijheid bij het in ontvangst nemen van bestellingen. Een nieuwe website stelt de ontvanger onder meer in staat om nog gedurende het afleverproces wijzigingen aan te brengen in tijd en locatie.”

Marketingbuzz
Zelf was ik onlangs uitgenodigd door DHL en Kieskeurig om deel te nemen aan een roundtable met als onderwerp “same-day delivery, zijn we er in Nederland al klaar voor?”. Een aantal toonaangevende webshops en fysieke winkels met een webshop was aanwezig. Al snel was de conclusie dat same-day delivery een marketingbuzz is. Een modewoord waarmee bedrijven zich hopen te onderscheiden van de concurrentie nu dat op prijs niet meer lukt. Maar is dat wel zo? Ik vind van niet.

Willen klanten niet een (be)levering op de momenten en tijdstippen dat het hun uitkomt, waar en wanneer dan ook, zelfs vandaag of aanstaande zondag? Wat te denken van Selektvracht die niet op maandag levert? Wat ze ophalen op vrijdag, leveren ze zaterdag en op zaterdag en zondag halen ze geen goederen op in de magazijnen, want die zijn dan toch gesloten.

Gaan we langzamerhand met de voordelen van Internet niet de nadelen voelen in de laatste schakel van de keten, de logistiek van magazijn naar voordeur? Moeten we geen lering trekken uit de klassieke retail? Die geeft gehoor aan de behoefte van de klant en stelt zijn winkels open in het weekend en ‘s avonds, juist wanneer u en ik de tijd en mogelijkheid hebben om een winkel te bezoeken.

Dropship-model
Bij wie leggen we verantwoordelijkheid voor vernieuwing eigenlijk neer? Wijzelf werken met een dropship-model via de ICT-distributeurs. Maar die leunen op de dienstverlening van de verschillende vervoerders en doen niks aan innovatie. Alle distributeurs hebben de mond vol van termen als Value Add, cloud-propositie, opleidingen geven en vooral veel fabrikantenmarketing versturen, maar verliezen hun core-business uit het oog!

In de basis betekent distributie echter vooral de verdeling van de productie die niet door de producent zelf wordt geconsumeerd (Wikipedia). De primaire taak van een distributeur is “distribueren” en de reseller en eindklant verlangt daarbij steeds meer.

Het is dus niet zo vreemd dat steeds meer vervoerders zelf warehousingdiensten leveren. Ook verrast het niet dat er bedrijven opstaan die, zoals bijvoorbeeld Docdata, een brug slaan tussen warehousing en logistiek. Als het aankomt op het pleasen van de klant, zijn dergelijke diensten onontbeerlijk.

Ik roep daarom bij deze alle distributeurs op om ‘terug te keren naar hun roots” en te doen waar ze ooit voor bedacht zijn, namelijk…….logistieke dienstverlening!

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen en inzichten. U kunt meepraten via Twitter http://twitter.com/marcel_joosten  of LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/marceljoosten

Marcel Joosten (1964) is Commercieel Directeur bij Centralpoint.nl, een B2B pureplayer on-line ICT-leverancier. Voorheen was hij Algemeen Directeur bij Nr.1 Software. Joosten is sinds 1988 actief in de ICT-branche.


Terug naar nieuws overzicht