Redactie - 18 juli 2013

CDR: Je eigen kleine stukje van de Big Data-taart. Niet giftig, mits goed klaargemaakt


Het zijn niet de Regels voor het Corps Diplomatique, noch hoeven we te vrezen voor de Revival van een suspect politiek gezelschap uit de jaren ’80. CDR’s zijn, in eenvoudig Nederlands, Call Detail Records. Wie heeft wanneer waarheen gebeld. Voor elk gesprek een paar kenmerken: Beller, gebeld nummer, tijd, kosten, eventueel land van bestemming, land van oorsprong. CDR’s zijn mooie en nuttige stukjes informatie, maar ze hebben een handleiding, geschreven door de privacy-waakhonden uit Brussel. Zelfs als de CDR de neerslag is van een gesprek wat is gevoerd vanaf een toestel wat eigendom is van het bedrijf, dan kan ze nog steeds niet onbeperkt door iedereen binnen het bedrijf worden ingezien. Een CDR is naar Europees recht namelijk persoonsinformatie en dus zijn verwerking en inzage, hoewel toegestaan, aan beperkingen onderhevig.

Raar genoeg schijnen die beperkingen dan weer niet te gelden voor inlichtingendiensten, die biljoenen CDR’s en allerlei andere soorten data opslaan, analyseren en combineren, op zoek naar verdachte patronen. De Champions League van de Big Data, maar met een onduidelijke juridische status en werkend in het geniep.
In een beetje zakelijke omgeving worden elke dag geen miljarden, maar “slechts” duizenden CDR’s gegenereerd. Niettemin kan je, zoals we verderop zullen zien, ook uit de analyse van kleinere gegevensbestanden veel waarde halen. Little Brother werkt binnen zijn eigen bedrijf met Small Data, maar Small is Beautiful en bovendien, mits juist aangepakt, ook nog eens 100% legaal.

Naast het privacy-aspect is er ook een belangrijk veiligheidsaspect aan CDR’s. Als uw concurrent van al uw medewerkers weet wie ze wanneer gebeld hebben, kan hij daar voordeel van hebben. Het is dus zaak om alleen te werken met partijen die kunnen aantonen dat ze zorgvuldig met uw gegevens omgaan. Een erkende certificering, zoals ISO 27001 geeft daarbij al veel houvast.

Waarin ligt de waarde van de CDR’s?
In de eerste plaats natuurlijk op telecomgebied. De CDR’s samen vormen je telecomprofiel in zijn meest gedetailleerde vorm. Toon mij uw CDRs, en ik vertel u of u wel bij de goede provider zit; of u niet teveel betaalt voor uw huidige contract; of er misschien makkelijk geld te besparen is met een paar eenvoudige wijzigingen in de abonnementen.

CDR’s maken het ook mogelijk om excessen te detecteren. Hoewel u niet lukraak in de belgegevens van uw medewerkers mag grasduinen, heeft u, bij gegrond vermoeden van misbruik, wel degelijk het recht om in te zoomen op de oorzaken van onverwacht hoge kosten.
Daarnaast kunnen CDR’s worden gebruikt om analyses vanuit een ongebruikelijke invalshoek te maken. Wilt u bijvoorbeeld wel eens weten hoeveel “Schat-ik-kom-er-aan” gesprekken er tussen 5 en 6 worden gevoerd? De CDR’s geven het antwoord.

Maar we kunnen nog een stukje verder gaan. We kunnen allerlei gegevens aan elkaar knopen. NSA lacht er om, maar binnen de context van een bedrijf kan het wel degelijk waarde opleveren. Als u de gebelde nummers kunt correleren aan klanten of projecten, kunt u zien hoeveel geld, en, belangrijker, nog, hoeveel tijd er aan de telefoon met een bepaalde account wordt gespendeerd. Nog mooier is het, als u CRM en CDR met elkaar weet te verbinden. Wat is de effectiviteit van mijn salesinspanningen? Hoe vaak moet die prospect nou echt gebeld worden voordat er wat uitkomt? Mits de gegevens waar nodig geanonimiseerd worden, en het doel van de verwerking duidelijk wordt omschreven, zijn dit soort analyses toegestaan.

Haal de CDR uit de kelder van uw telecomfactuur en laat hem voor uw bedrijf werken. Elke goede leverancier van Telecom Expense Management-oplossingen zal u kunnen helpen de meest effectieve analyses te maken, zonder de regels te overtreden of uw data bij de concurrent te laten eindigen.

Hein Remmen, directeur product development Ezwim.


Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!