Redactie - 20 juli 2013

Nieuwe trend: de zakelijke IT-store voor bedrijven


Volgens analisten van Gartner, een onderzoeks- en adviesbureau in de ICT-sector, zal 25% van de bedrijven wereldwijd een eigen zakelijke IT-store hebben in 2017. Deze IT-stores verschaffen werknemers eenvoudig toegang tot goedgekeurde software, op een manier die ze gewend zijn van de consumenten app stores. Door een intuïtieve en eenvoudig te gebruiken IT-store te bieden, die hetzelfde werkt als de app stores die werknemers ook in hun privéleven gebruiken, zal de drempel voor gebruik laag zijn. En dat zal een drastische vermindering van telefoontjes naar de helpdesk opleveren. Hierbij een overzicht waar zo’n zakelijke IT-store aan moet voldoen.

Meer dan apps alleen
Het leveren van software is slechts een onderdeel van de IT-diensten die medewerkers nodig hebben om productief te kunnen zijn. Medewerkers vragen de IT-afdeling immers ook voor bijvoorbeeld hardware, extra capaciteit, reset van wachtwoorden en aanpassingen in handtekeningen. Voor een bevredigende gebruikservaring heb je een complete IT-store nodig die meer levert dan alleen applicaties.

Het automatiseren van IT-activiteiten is een belangrijk onderdeel van een allesomvattende IT-store oplossing. De meeste zakelijke app stores die nu op de markt verschijnen hebben weliswaar een gebruiksvriendelijke voorkant, maar laten het nog aan de IT-afdeling over om de apps te installeren, al dan niet met handmatige acties. Dat kost veel tijd en de eindgebruikers willen graag direct toegang tot de software die ze nodig hebben. Door aan de achterkant van de store het installeren van de apps, maar ook andere IT-verzoeken, te automatiseren kun je gebruikers dezelfde moeiteloze en snelle ervaring bieden als die ze bij de consumenten app stores gewend zijn. Zelfs de goedkeuringsprocessen die worden gebruikt bij het toekennen van software of andere diensten kun je automatiseren, zodat de zakelijke richtlijnen automatisch worden nageleefd.

Doordat je op deze manier handmatige en administratieve taken elimineert met behulp van automatisering, zorg je ervoor dat de IT-afdeling zich bezig kan houden met initiatieven die het bedrijf verder helpen, in plaats van dat die tijd wordt verspild aan aanvragen voor een IT-diensten.

Contextbewust
De consumentenversies van app stores geven gebruikers ongelimiteerde toegang tot alles wat er maar beschikbaar is in de store. In het bedrijfsleven wil je natuurlijk graag bepalen waar je werknemers wel en geen toegang toe hebben; niet iedereen hoeft toegang tot alles te hebben. Je wilt dat de toewijzing van de IT-dienst gebeurt op basis van de rol van een medewerker, de projecten waarbinnen hij of zij werkzaam is, de werklocatie, de apparaten waarop gewerkt wordt en ga zo maar door. Deze extra, contextbewuste laag voorkomt niet alleen ongeautoriseerde toegang, maar zorgt ook voor een betere gebruikservaring, omdat gebruikers niet door bergen irrelevante apps en diensten heen hoeven te spitten om te vinden wat ze nodig hebben. En het goede nieuws is dat veel van de informatie die je nodig hebt om deze regels in te stellen al aanwezig is in de HR-systemen van de organisatie, die alleen maar geïntegreerd hoeft te worden in de IT- store!

Apps en diensten die zeker nodig zijn voor een specifieke doelgroep, kunnen dan ook automatisch worden geleverd, in plaats van op aanvraag. Deze automatische levering van diensten op basis van context zorgt voor een soepele IT-ervaring voor de gebruikers.

Cross platform & multi-device
Vele bekende app stores zoals Apple iTunes of Google Play ondersteunen slechts een enkel platform, maar in de zakelijke wereld zal een IT-store ondersteuning moeten bieden voor alle platforms die binnen de organisatie gebruikt worden. Zo kun je je medewerkers naadloos bedienen wanneer zij van het ene platform naar het andere verplaatsen (bijvoorbeeld van de PC naar de smart phone of de tablet). De IT-store zelf moet natuurlijk ook functioneren op alle devices die in het netwerk aanwezig zijn. Zolang de hoeveelheid zelf meegebrachte apparatuur (Bring Your Own Device) van werknemers blijft groeien, zal de uitdaging om alles toegankelijk te houden ook steeds groter worden. Werknemers willen immers altijd toegang hebben tot de bedrijfsdata en de software waar ze mee werken, onafhankelijk van het apparaat waar ze op werken. Het zou daarom slim zijn als organisaties zouden investeren in een IT-store die op elk platform en op elk apparaat bruikbaar is, waarbij integratie van platformen essentieel is.

Bob DeKousemaeker, VP Product Management bij RES Software


Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!