Redactie - 08 augustus 2013

BYOD: een zaak van het bedrijf én van de gebruikers


Of een bedrijf er nu bewust voor kiest of min of meer voor een voldongen feit komt te staan: Bring Your Own is de realiteit. En dat heeft gevolgen, vaak meer dan bedrijven zich in eerste instantie realiseren.

De enorme verscheidenheid aan mobiele consumentenapparaten, besturingssystemen, apps, schermformaten die werknemers gebruiken, maken het leven van de IT-afdeling zwaar. De beste manier om al deze toestellen op een verantwoorde wijze binnen een organisatie te gebruiken – veilig, beheerbaar en zonder hoge kosten – is de inzet van een effectieve mobile device management-oplossing (MDM). Maar met een technische oplossing alleen ben je er niet. Het beheer van mobiele consumentenapparaten binnen een zakelijke omgeving vraagt om een goeddoordachte aanpak en goede afspraken tussen gebruikers en de organisatie. BYOD moet eigenlijk nooit een doel op zich zijn: het moet deel uitmaken van een strategisch plan dat werknemers in staat stelt om op andere manieren te werken.

Het gebruik van mobiele consumentenapparatuur voor het werk heeft tal van voordelen. De apparaten kosten de werkgever niets, de werknemer is er al aan gewend en gebruikt ze graag en vaak zorgt het ervoor dat werknemers ’s avonds of in het weekend beter bereikbaar zijn. Maar er is ook een keerzijde: het beheer van al die apparaten is een nachtmerrie voor de IT-afdeling. En juist daar kan een reseller bewijzen dat hij het predicaat ‘Value Added’ verdient. Veel bedrijven weten gewoon niet waar ze moeten beginnen als het gaat om het beheer van mobiele apparatuur. Er wordt door die bedrijven vooral gekeken naar de technische beveiligingsaspecten en de ondersteuning van gebruikers bij problemen. Natuurlijk zijn dit belangrijke kwesties, maar de gebruiker zelf wordt vaak vergeten! En dat is vreemd, want het zijn juist de gebruikers die de hele BYOD-trend hebben aan geslingerd en die ook de sleutel vormen tot het succes.

Een slimmere aanpak
Als reseller kun je jouw klanten helpen om deze uitdaging op een slimmere wijze aan te pakken, namelijk door te kijken hoe de werknemer zijn toestel zo goed mogelijk voor zijn werk kan gebruiken. En dat gaat veel verder dan alleen de beveiliging en support. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat om te beginnen de bedrijfstoepassingen mobiel gebruikt kunnen worden en dat dit veilig is. Ten tweede is het zaak om er voor te zorgen dat die geweldige gebruikerservaring – de reden waarom werknemers zo graag hun eigen apparaten gebruiken – bewaard blijft.

Het eerste aspect is vooral het terrein van de ontwikkelaars/ leveranciers van de bedrijfstoepassingen. Het is al een groot voordeel als een bedrijf deels of volledig via de cloud werkt. Daar zijn vaak al de nodige toepassingen te vinden voor verschillende mobiele platforms. Zo niet, dan kunnen er apps worden ontwikkeld of kan er een web-interface worden gebouwd die ook op kleinere schermen en via touchscreens gebruikt kan worden.

Daarnaast moet ook gekeken worden of de huidige bedrijfsinfrastructuur wel geschikt is voor mobiel gebruik. Bedrijven zullen daar anders tegenaan moeten gaan kijken. Waar zo’n infrastructuur voorheen vooral vanuit organisatorisch/ beheeroogpunt werd ingericht, moeten bedrijven nu veel meer vanuit de gebruiker gaan redeneren. Voor die gebruikers zijn er diverse ‘profielen’ mogelijk. Dit kan een applicatieprofiel zijn (welke toepassingen mag een medewerker wel of niet gebruiken?), een gedragsprofiel (waar, wanneer en met wat voor soort apparaten mag een gebruiker werken?), maar bijvoorbeeld ook een profiel dat aangeeft hoeveel bandbreedte iemand mag gebruiken met zijn mobiele toestel.

Een aardig voorbeeld is Dropbox. Wil je als organisatie dat je medewerkers toegang hebben tot deze cloudopslagdienst of niet? Veel bedrijven zullen op mobiele toestellen de toegang tot Dropbox willen blokkeren om te voorkomen dat bedrijfsinformatie ongecontroleerd het bedrijf verlaat. Maar de gebruikers willen Dropbox via datzelfde toestel toch kunnen benaderen voor privédoeleinden. Het simpelweg blokkeren van Dropbox op een mobiel toestel is in veel gevallen dus niet echt een optie, omdat je daarmee de gebruiker dwars zit.

Met behulp van een goede MDM-oplossing in combinatie met een beveiligingsoplossing om zakelijke beleidsregels uit te rollen en af te dwingen op mobiele toestellen, is het mogelijk om zowel aan de behoeften van de organisatie tegemoet te komen, als aan de wensen van de gebruiker. Met een oplossing als de Cisco Identity Services Engine (ISE) kan bijvoorbeeld heel precies worden ingesteld dat een gebruiker met zijn mobiele toestel Dropbox wél mag gebruiken als hij op zijn privé WIFI-netwerk thuis zit of op een publiek draadloos netwerk, maar dat de verbinding met Dropbox wordt geblokkeerd zodra hij of zij verbinding maakt met het bedrijfsnetwerk (en daarmee toegang heeft tot bedrijfsinformatie). Of een gebruiker mag bepaalde bedrijfsinformatie benaderen wanneer hij via het interne draadloze netwerk verbinding maakt, maar niet via een publiek draadloos netwerk.

De reseller als deskundig adviseur
Een ander voorbeeld van een gebied waar resellers klanten goed over kunnen adviseren, is het op afstand wissen van mobiele toestellen, bijvoorbeeld wanneer een smartphone of tablet verloren raakt of wanneer een medewerker het bedrijf verlaat. Er zijn inmiddels verschillende mogelijkheden om in zo’n geval op afstand alle informatie van het toestel te wissen, om wederom te voorkomen dat bedrijfsinformatie verloren gaat. Maar hoe zit het met de privéinformatie op het toestel van iemand die het bedrijf verlaat? Wordt dat ook gewist? Het is heel belangrijk dat bedrijven hierover goede afspraken maken met hun medewerkers, zodat duidelijk is wat er vanuit beheeroogpunt wel en niet mag op het toestel. Door de inzet van slimme oplossingen kan bijvoorbeeld een afgeschermde, beveiligde container op een mobiel toestel worden aangemaakt. Die container bevat dan alle bedrijfsinformatie en kan desgewenst worden gewist, zonder dat dit van invloed is op de rest van de informatie op het toestel. Resellers hebben de kennis om klanten hierover deskundig te adviseren en zo samen tot de beste oplossing te komen.

Natuurlijk kan van een reseller niet worden verwacht dat hij op alle vlakken beschikt over de nodige expertise. Daarom is samenwerking tussen meerdere partners bij BYOD-projecten een prima optie. De ene partner kan zich dan bijvoorbeeld specifiek richten op de bedrijfstoepassingen, terwijl een tweede partner het beheer- en beveiligingsaspect verzorgt. Als distributeur kan Comstor hier een centrale, coördinerende rol in spelen en helpen met expertise, certificering en kennisoverdracht. Gezamenlijk kunnen distributeur en partners dan komen tot een complete beheeroplossing voor BYOD die niet alleen optimaal aansluit op de behoeften van de klant, maar die ook rekening houdt met de wensen van de gebruikers.

Thuur Tonnaer, Managing DirectorComstor Benelux & Nordics

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!