Social Media is gevaarlijk goede marketingtool

02-09-2013

Social Media is gevaarlijk goede marketingtool


We leven al jaren in een digitaal tijdperk en kunnen ons al niet meer een leven bedenken zonder Social Media. Voor degene die de afgelopen jaren onder een steen hebben geleefd; Social Media is een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers de inhoud verzorgen met een minimale tussenkomst van een professionele redactie. Maar wat maakt Social Media nu zo’n gevaarlijk goede marketingtool?

Van privé naar zakelijk
Tijdens de opkomst van Social Media werden platformen als Hyves, Facebook en Twitter hoofdzakelijk voor privé-doeleindes gebruikt. Naarmate organisaties inzagen dat Social Media ook kansen bood voor het bereiken van hun doelgroep werden deze platformen, net als LinkedIn, ook voor zakelijke doeleindes ingezet. Social Media biedt organisaties namelijk de mogelijkheid om hun boodschap over te brengen naar duizenden contacten tegelijk, iets wat face-2-face in geen duizend jaar zal lukken. Betekent dit dan dat de toegevoegde waarde van Sales/Account Managers voorbij is? – Nee zeker niet! Mits goed gebruikt, kan Social Media er juist voor zorgen dat zij meer ‘on the road’ zijn.

Social Media als voordeur
Maar wat maakt Social Media dan zo gevaarlijk? Er zijn altijd kwaadwillende personen en instanties die er een dagtaak van maken om organisaties te hacken. En hoe kan je beter binnendringen dan via de voordeur. Organisaties die actief zijn op Social Media stellen zich hierdoor kwetsbaar op en inventieve hackers gebruiken dit om binnen te dringen en schade aan te richten. Daarbij moet men vooral denken aan imagoschade wanneer gevoelige bedrijfsinformatie op straat komt te liggen.

Moderne ICT oplossingen
Betekent dit dan dat organisaties Social Media-gebruik in zijn geheel moeten blocken? – Nee, integendeel! Organisaties moeten zelf kunnen beslissen wie wat mag doen op welke Social Media platformen. En dat kan! Waar de digitale wereld zich vooruit beweegt, ontwikkelen moderne ICT oplossingen mee. Een moderne firewall zou organisaties al ver op weg helpen in het toelaten van Social Media-gebruik door bedreigingen buiten de deur te houden. Daarnaast biedt een moderne firewall de mogelijkheid intern aan te geven wie wat mag doen op welke Social Media platformen.

Conclusie: Social Media biedt volop kansen, het is zaak aan de organisatie om de interne beveiliging onder de loep te nemen en waar nodig aanpassingen aan te brengen.

Glenn Ouendag, Marketing & Communicatie Manager Lantech


Terug naar nieuws overzicht