Redactie - 11 september 2013

MKB worstelt met analytics


Het is het moderne IT-buzz word: analytics. Waar business intelligence (BI) vooral het verleden analyseert, gebruikt business analytics (BA) diezelfde gegevens om een blik in de toekomst te werpen. Door te simuleren wat bepaalde beleidsbeslissingen - zoals een prijsverhoging, kostenreductie, productaanpassing - voor gevolgen hebben, kunnen organisaties beter onderbouwde besluiten nemen. Toch worstelt vooral het MKB met dit fenomeen.

Uit een recent Europees onderzoek van Vanson Bourne blijkt dat 79 procent van de bedrijven met 500 tot 1.000 medewerkers IT-afdelingen hebben die big data en de bijbehorende analytics zien als een uitdaging. Kortom: IT ziet het als een probleem, terwijl de rest van de organisatie analytics als een kans ziet. Opvallend is dat vooral de business in Nederland analytics positief waardeert, en de IT-afdeling beren op de weg ziet. In andere landen is dat juist andersom.

IT vormt rem
Het is jammer dat IT in Nederland een rem lijkt te vormen voor de business, want analytics en big data zijn niet moeilijk. Met de innovaties van in-memory computing is het onmiddellijk beheren en analyseren van grote hoeveelheden gegevens geen lastige klus meer. De technologie heeft de afgelopen jaren immers een sprint gemaakt. Ook hoeven organisaties niet meteen een in-memory oplossing te gebruiken, er zijn ook oplossingen beschikbaar waarmee het MKB op een eenvoudige manier analyses kan uitvoeren. Dat staat los van big data, waarvoor speciale technologieën zijn ontwikkeld en waaraan de IT-afdeling moet wennen. Wellicht dat de IT-afdeling daarom een ‘uitdaging’ ziet in analytics?

Niet moeilijk
Het mooie van analytics is dat organisaties met de smartphone of tablet bij de klant of bij een leverancier analyses kunnen uitvoeren die op dat moment nodig zijn. Stel dat je bij een leverancier met prijsonderhandelingen bezig bent, dan is het toch handig om een overzicht te hebben van onder andere de handelscontacten met die leverancier, de prijzen, de kortingen en de verkopen? En daar wil je dan geen uren op wachten, maar je wilt tijdens het gesprek meteen alles weten. Dat brengt analytics. De IT-afdeling zou daar niet zo moeilijk over moeten doen; want het is niet lastig.

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!