Redactie - 23 oktober 2013

Vereenvoudiging wordt de volgende grote transitie


Toen ik in 2011 in dienst trad bij Mitel, was een van de grootste verrassingen voor mij hoeveel oude systemen er nog in gebruik zijn. Ik ben zelf nogal een technologiefan, maar de meeste organisaties zijn bedachtzaam en realiseren zich dat ze een beslissing nemen waar ze langer dan tien jaar de gevolgen van zullen ondervinden. Natuurlijk zijn investeringen in technologie grote investeringen, maar wat mij betreft is het veel belangrijker dat organisaties zich realiseren dat het gaat om wat een investering in technologie kan doen om groei, omzet, productiviteit en processen te verbeteren.

Zo besturen wij Mitel ook. We kijken naar iedere euro die we uitgeven en ook wij hebben binnen onze organisatie enkele oude systemen die wellicht een update kunnen gebruiken. Maar op een bepaald punt is goed, goed genoeg als het zijn taak uitvoert. Voor mij is het voornaamste criterium om te investeren in nieuwe technologie: heeft het een positieve invloed op onze klanten en genereert het groei? Zo ja, dan krijgt het voorrang. 

Maar het is voor organisaties die wilden investeren in telecomtechnologie niet altijd eenvoudig geweest. Er zijn de afgelopen jaren in de telecombranche heel veel revoluties geweest. We begonnen ooit met TDM (time division multiplexing), een methode voor het versturen van digitale signalen, het begin van digitale telefonie. Daarna kregen we Voice over IP, waarmee we voor het eerst konden bellen over IP-netwerken. We zitten we nu in het tijdperk van Unified communications, mobility en de cloud, maar wat wordt de volgende grote transitie? Waar moeten bedrijven nu rekening mee houden als het gaat om communicatie technologie ?

Vereenvoudiging is de sleutel
Het klinkt misschien simpel, maar wat ons betreft is vereenvoudiging de grote volgende transitie voor onze markt. Alle technologie, die tot onze beschikking staat, naadloos laten werken; dat zou het doel moeten zijn. We zijn er namelijk nog niet. We moeten niet zo zeer kijken naar technische theorieën, maar vooral naar hoe we het eenvoudiger kunnen maken voor onze klanten. We kunnen wel de volgende nieuwe technologie proberen te voorspellen, maar de enige barometer die altijd juist is, is de vraag van de klant. Daarom is het belangrijk hier tijdig op in te spelen. Klanten moeten wat ons betreft kunnen communiceren en samenwerken waar ze willen, via elk gewenst medium en via ieder gewenst device. Dit lijkt wellicht een eenvoudig doel, maar dat is het niet. Het is een grote uitdaging voor ons en voor andere leveranciers. Hier blijven we dagelijks, samen met onze partners, aan werken.

Rich Mc Bee, CEO Mitel

Deze column is gebaseerd op een interview met Mitel CEO Rich Mc Bee. Het volledige interview kunt u nalezen op de Mitel blog


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!