Redactie - 09 december 2013

Accessoires voor mobile devices als fast moving consumer goods


Een manier voor retailers om extra omzet te creëren is het verkopen van fast moving consumer goods. Tablets en smartphones zijn momenteel erg populair en ook de verkoop van deze producten neemt ondanks de crisis nog steeds toe. Marktonderzoeker NPD Group verwacht dat de verkoop van tablets dit jaar met 67% zal stijgen. Daarnaast gebruikt 61% van de Nederlanders dagelijks een smartphone. De accessoires voor deze producten liften mee op dit succes en worden veel verkocht. Leveranciers van tablet- en telefoonaccessoires spelen hier handig op in en bieden hun producten steeds vaker aan als fast moving consumer goods, meestal in combinatie met het rack-jobbing-principe. Aangezien de marge hoog is, gemiddeld zo tussen de 45 en 75%, is het voor de retailer een gemakkelijke manier om geld te verdienen.

Veel leveranciers van mobiele telefoon- en tabletaccessoires willen hun producten in zo veel mogelijk verschillende winkels verkopen om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Haast iedereen heeft immers een smartphone en/of tablet en heeft dus de accessoires voor deze apparaten nodig. Vaak regelen de leveranciers alles voor de retailer, van het ontwikkelen van de verpakkingen en het leveren van hippe ophangsystemen tot het aanvullen van de producten. Ook winkels die zich niet richten op de verkoop van smartphones en tablets, kunnen de accessoires voor mobiele apparaten verkopen. Doordat de leveranciers meestal voor verschillende merken met verschillende productlijnen werken, is er voor elke winkel wel een productlijn die bij de doelgroep past en winst voor de retailer oplevert zonder extra inspanning.

Tegenwoordig ontwikkelen steeds meer leveranciers de verpakkingen voor de accessoires zelf. Allereerst natuurlijk omdat ze willen dat het product stevig en veilig verpakt is, maar daarnaast om het product op een mooie manier te etaleren en te presenten. Om de producten optimaal tot hun recht te laten komen in hun verpakking, is het van belang dat de ophangsystemen afgestemd zijn om de verpakkingen. Op deze manier vormen de verpakking en het ophangsysteem een mooi geheel en is het een echte eye-catcher.

Het gebeurt steeds vaker dat leveranciers van mobiele accessoires werken volgen het rack-jobbing- principe. De leverancier krijgt een deel van de ruimte in een winkel toegewezen en hangt zijn producten aan de hiervoor bestemde ophangsystemen op. Een vertegenwoordiger komt regelmatig langs om de producten aan te vullen. Wanneer bepaalde producten niet goed verkocht worden, worden deze door de vertegenwoordiger omgewisseld voor andere producten, om zo uiteindelijk de perfecte balans tussen vraag en aanbod te creëren. De retailer hoeft hier niks voor te doen, maar krijgt wel een groot deel van de marge.

Wij spelen ook op deze trend en bieden producten steeds vaker als fast moving consumer goods. Doordat wij met verschillende merken werken, zoals Hugo Boss, Diesel, Eastpak en ons eigen merk xqisit, kunnen we veel doelgroepen bereiken en kunnen we onze producten in verschillende soorten winkels verkopen. Het zijn producten die iedereen nodig heeft en zelfs nu nog graag gekocht worden. Daarnaast houden we ook rekening met consumenten die graag online winkelen. Naast het Rack-jobbing-principe bieden we ook een webshopmodule aan die elke retailer met zijn eigen look en feel in zijn eigen website kan integreren. Wij vinden het belangrijk dat we onze producten bij zo veel mogelijk verschillende retailers kunnen aanbieden, offline en online. Het spreekt daarom voor zich dat wij daar moeite voor doen en de retailer zo min mogelijk willen belasten.

Henk-Jan Rozendaal, sales manager Benelux bij STRAX
  

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!