Redactie - 10 december 2013

CIO wordt Chief Innovation Officer


Bij snelgroeiende bedrijven in het MKB speelt de CIO een belangrijke rol in het vertalen van nieuwe IT-ontwikkelingen naar zakelijk gebruik. Vanuit de business wordt steeds meer waarde gehecht aan zo’n meedenkende CIO. De rol van de CIO verandert daarmee van ‘IT-manager die een afdeling runt’ naar een ‘trusted technology advisor’. Hij buigt zich in samenspraak met de business over de bedrijfsstrategie en denkt mee over de vraag hoe een onderneming zijn concurrentiepositie kan verbeteren. De CIO schuift daarmee op in de richting van een Chief Innovation Officer. 

Nieuwe IT

Deze ontwikkeling blijkt uit het onafhankelijke onderzoek ‘Groeien met innovatie’ dat recent in opdracht van SAP Nederland werd uitgevoerd in het MKB. Uit het onderzoek wordt ook duidelijk dat bedrijven die openstaan voor nieuwe ontwikkelingen, voor een belangrijk deel tot de categorie ‘groeiers’ behoren. Zij voorzien voor 2014 een toename van de omzet van 2 tot 5 procent. Sommigen rekenen zelfs op een groei van 5 tot 10 procent. Deze ‘groeiers’ kijken bij de besluitvorming over het invoeren van nieuwe technologie, primair naar de mate waarin wordt bijgedragen aan innovatie. Bedrijven die krimp verwachten hanteren doorgaans de prijs als belangrijkste criterium voor invoering van nieuwe technologie. 

Daarnaast speelt de bedrijfscultuur bij besluitvorming over nieuwe technologie een belangrijke rol, constateren de onderzoekers. Veel bedrijven onderkennen niet dat men zichzelf beperkingen oplegt door vast te houden aan de heersende mores. Dat remt organisaties in hun ontwikkeling. Meer dan men zich vaak realiseert. Kansen op het terrein van cloud, mobility, big data en social media-oplossingen worden wel gezien, maar er wordt nog te weinig mee gedaan. Bijvoorbeeld omdat bedrijfspolitieke overwegingen medewerkers ervan weerhoudt om hun ‘hoofd boven het maaiveld uit te steken’. Als gevolg daarvan wordt nieuwe technologie pas ingevoerd als er sprake is van vervanging van oude systemen. Daarmee laten bedrijven kansen liggen. 

Externe focus

Daar tegenover staan de ‘groeiers’, waar de bedrijfscultuur juist ruimte laat voor het invoeren van nieuwe technologie en innovatie. Van bedrijven uit de categorie ‘groeiers’ is een flink deel snel met invoering van nieuwe technologie. Ook blijken de ‘groeiers’ open te staan voor contact met externe partijen. Waar ‘krimpers’ vooral intern gericht zijn, zoeken de groeiers contact met toeleveranciers, consultants, onderwijsinstellingen en brancheorganisaties. Daarbij is de rol van de CIO essentieel. Hij maakt zijn collega’s uit de business attent op toepassingen elders in de markt en vervult bovendien de rol van liaison die hen met externe partijen in contact brengt. 

Overigens verschilt de rol van de CIO nog sterk per sector. In de maakindustrie heeft de CIO een belangrijke rol bij de besluitvorming over invoering van nieuwe IT en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. In de gezondheidsketen is die rol aanzienlijk kleiner. Als reden hiervoor wordt onder meer aangevoerd dat bedrijven in de maakindustrie in een sterk concurrerende markt actief zijn. Zij moeten innoveren om zich te kunnen onderscheiden. 

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!