Reseller moet MKB’er ondersteunen als kennispartner bij IT security-beleid in de cloud
07-04-2014

Reseller moet MKB’er ondersteunen als kennispartner bij IT security-beleid in de cloud

 

Deutsche Telekom registreert elke dag 800.000 aanvallen op zijn netwerken, meldde eurocommissaris Neelie Kroes deze week tijdens een toespraak op IT-vakbeurs CeBIT. Dat zijn bijna tien aanvallen per seconde, dag in dag uit. Kroes roept overheden, bedrijven en hogere onderwijsinstellingen op om nauwer met elkaar samen te werken op het gebied van digitale beveiliging.

Probleem groeit ook in het MKB

Cyberaanvallen zijn orde van de dag en samenwerken om die aanvallen tegen te gaan, wordt steeds belangrijker. Waar traditioneel overheden en grote bedrijven het doelwit waren van cyberaanvallen, worden nu ook steeds vaker de pijlen gericht op kleinere bedrijven. Deze ondernemers, veelal zonder een eigen IT-afdeling, willen betaalbare en eenvoudige IT-oplossingen die ze desgewenst zelf in de hand kunnen houden. MKB’ers hebben echter vaak niet de budgetten om IT-specialisten in te huren of om service-contracten aan te gaan. In veel gevallen is de reseller daarom het eerste aanspreekpunt om de MKB’er van advies te voorzien.

Cybersecurity is een vraagteken waar resellers op in moeten spelen

MKB’ers zijn in veel gevallen afhankelijk van de kunde van de resellers. Cybersecurity is voor MKB’ers namelijk vaak een ‘ver van zijn bed show’. De enige zorg is dat de gegevens veilig moeten zijn, maar de manier waarop dat moet gebeuren, is een vraagteken. Daar komt bij dat MKB’ers vaak zelf niet goed weten wat hun bedrijf nodig heeft en waar ze op moeten letten. Voor resellers is de onduidelijkheid bij bedrijven dan ook het uitgelezen moment om in te spelen op de toenemende security-behoefte bij de MKB’er, door zichzelf te positioneren als kennispartner. Dit is de kans om hun meerwaarde te tonen.

Cloud biedt uitkomst

Vooral advies op het gebied van cyberbeveiliging in de cloud is een terrein waar veel winst op te behalen valt. Cloud-gebaseerde diensten bieden namelijk het grote voordeel dat ze altijd up-to-date zijn en kunnen daarom ondersteuning bieden bij de laatste security-dreigingen. Bovendien zijn ze eenvoudig in gebruik en werken ze kostenbesparend. Maar MKB’ers zijn zich niet altijd bewust van de voordelen en de mogelijkheden die de cloud hen kan bieden.

Cloud nog te onbekend bij MKB’er

Door het onbekende loopt de cloud het risico onbemind te blijven onder de MKB’ers, omdat ze niet goed weten wat het omvat. Hierdoor zijn ze sterk afhankelijk van de specialistische kennis van de IT-resellers. De reseller weet namelijk goed wat past bij de beveiligingsbehoefte van het bedrijf en kan de klant voorzien van advies over de verschillende mogelijkheden.

De cloud kan een oplossing zijn

Wat veel ondernemers bijvoorbeeld niet weten is dat het mogelijk is om een deel van de beveiliging naar de cloud te verschuiven, zoals de beveiliging van de bedrijfsdata. Het is tevens mogelijk om het gehele bedrijfsnetwerk via de cloud te beveiligen. De cloud wordt echter als beangstigend ervaren door de MKB’ers. Ze hebben bijvoorbeeld vragen over wie verantwoordelijk is voor de data die in de cloud wordt beveiligd. MKB’ers weten vaak niet dat in de meeste gevallen zijzelf aansprakelijk blijven voor de data opgeslagen in de cloud. Daarentegen heeft niet iedere organisatie dezelfde beveiligingsbehoefte. De één moet bijvoorbeeld aan meer wettelijke verplichtingen voldoen dan de ander en heeft grotere hoeveelheden gevoelige data.

Vraagstukken cloud

Bij een overstap naar de cloud komen er veel security-vraagstukken om de hoek kijken. De reseller is de aangewezen partij om de MKB’er te begeleiden in het traject. Hij kan tenslotte de discussie aangaan met die ondernemer die verouderde security-software gebruikt en twijfelt of security-diensten via de cloud wel veilig zijn. Tevens kan de reseller ondernemers gerust stellen die bijvoorbeeld denken dat cloud-gebaseerde diensten alleen voor grote organisaties toegankelijk zijn. Zo kunnen de reseller en de ondernemer samen tot de beste oplossing komen.

Dat een goed security-beleid belangrijk is voor bedrijven van alle formaten is gelukkig niet nieuw. Met name door de cybersecurity-problematiek van de afgelopen periode zien ook steeds meer ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in dat ze prioriteit moeten geven aan hun security-beleid. Resellers moeten daarom het gesprek aan durven gaan met deze (potentiële) klanten, want dit zijn tenslotte de adviseurs en kennishouders. Klanten hebben behoefte aan een betrouwbare kennispartner die samen met hen op zoek gaat naar de best mogelijke oplossing. Een goede kennispartner heeft eerder het vertrouwen van een klant dan een dozenschuiver. Uiteindelijk houden klanten zich liever bezig met de business zelf en niet met de security van hun business.

David Ball, Channel en Marketing Director bij GFI

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security