De werkplek van morgen in de zorg
12-03-2014
Deel dit artikel:

De werkplek van morgen in de zorg

De Werkplek van Morgen, volgens het any place, any time, any device principe, staat bij ICT-management in de zorgsector hoog op de agenda.

Dit principe maakt het mogelijk altijd en overal over de juiste gegevens en applicaties te beschikken. Dit sluit aan bij de ontwikkelingen in de zorg waar (medische) informatie op ieder gewenst moment en op ieder willekeurig device en locatie toegankelijk dient te zijn.

Verbeterde patiëntenzorg

Applicaties worden vanuit het centrale datacenter aangeboden.  gebruik te maken van ‘roaming’ en ‘single sign-on’ oplossingen, kunnen openstaande applicaties en sessies over diverse afdelingen mee verhuizen. Zo kan een arts een hartfilmpje in eerste instantie tonen op een vast werkstation. Dit filmpje kan vervolgens eenvoudig overgezet worden op een mobiel device, zodat de arts het persoonlijk kan bespreken met de in het ziekenhuis liggende patiënt. Deze manier van werken levert in de zorg belangrijke voordelen op in termen van snellere toegang, flexibiliteit, kwaliteit, veiligheid en efficiency. Bovendien leidt dit tot een betere dienstverlening voor patiënten en cliënten.

Privacybescherming

De moderne eindgebruiker is een business consumer geworden. De gebruiker consumeert, ook zakelijk. Hij bepaalt zelf en geeft aan wat hij nodig heeft voor zijn werk. IT is er om hem te helpen dit te realiseren. Dit geldt ook voor medewerkers in de zorg. Zij vertrouwen erop dat zij continu en overal toegang hebben tot belangrijke en relevante informatiebronnen.

Belangrijk aandachtspunt hierbij is de beveiliging van informatie en de privacybescherming van patiënten en cliënten. Wet en regelgeving geven de juiste richting, maar voor de Werkplek van Morgen behoeft beveiliging extra aandacht. Er dient specifiek rekening gehouden te worden met de NEN 7512 norm over informatiebeveiliging in de zorg. Een noodzakelijk instrument voor het correct en veilig beheren van mobiele werkplekken is Enterprise Mobility Management.

IT-store

Om te bepalen wie toegang krijgt tot wat en wanneer biedt een zogenaamde IT-store uitkomst. Een ‘winkel’ die een samengesteld geheel van applicaties en desktops, van data en van rollen of identiteiten in context aanbiedt. Voor een juiste implementatie van de Werkplek van Morgen in de zorg, zijn diverse Application & Desktop Delivery oplossingen voorhanden. De inzet van een virtuele desktopinfrastructuur of server based computing zijn voorbeelden die deze manier van werken mogelijk maken. 

Om de performance in de zorg te verbeteren is het nu dus méér dan ooit noodzakelijk om tegemoet te komen aan de behoeften van de business consumers in de zorg.

Mark Olij, Teamleider Healthcare PQR

Lees meer 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Zorg