Redactie - 01 april 2014

8 tips voor Microsoft Exchange 2003 gebruikers

 

Vandaag de dag maken nog duizenden organisaties gebruik van Microsoft Exchange 2003 voor het afhandelen van hun e-mailverkeer. Op 8 april stopt Microsoft met het leveren van support voor dit platform. Dit betekent concreet dat over een paar weken geen updates en patches meer beschikbaar komen van Microsoft en dat de support-afdeling van Microsoft geen ondersteuning en advies meer geeft wanneer er problemen zijn met Exchange 2003.

Voor gebruikers van Exchange 2003 brengt dit niet alleen een mogelijk probleem voor de continuïteit van het e-mailverkeer, het levert direct ook gevaar op het gebied van datalekkage en andere vormen van bedrijfsspionage en cybercriminaliteit.

Elke organisatie die nog steeds gebruikmaakt van Exchange 2003 zou op korte termijn moeten beslissen om te upgraden naar een moderner e-mail-platform of het onderbrengen van de volledige e-mailomgeving bij een externe (cloud)partij. Om het proces van overstappen naar een professionele managed e-maildienst gemakkelijker te maken, geeft Rackspace een aantal tips en aandachtspunten die alle organisaties zouden moeten overwegen wanneer zij hun e-mailplatform naar de cloud willen brengen.

Een zakelijk managed e-mailprovider moet...

...een business-focus hebben
Wanneer je je provider belt, zelfs midden in de nacht, moet je direct contact hebben met iemand die alles weet van e-mail en je daar direct bij kan helpen.

...een goede uptime-garantie bieden
Wanneer je niet kunt mailen, kan dat de business schaden. De uptime van je e-mailomgeving moet dus zo hoog mogelijk zijn en dat moet vastgelegd worden in een duidelijke contract.

...automatische backup's en eenvoudige recovery bieden
Wanneer je per ongeluk een e-mail verwijdert, moet het eenvoudig zijn om die weer terug te halen.

...beschermen tegen bedreigingen
Er wordt veel gevoelige data verstuurd per e-mail. Bescherming daarvan is cruciaal. Zowel digitaal als fysiek. Datacenters zijn geen speeltuinen. De beveiliging daarvan moet goed geregeld zijn.

...beschermen tegen spam en virussen
Bescherming tegen spam en virussen lijkt een ‘no brainer’ te zijn, maar bescherming tegen deze digitale ellende is er op allerlei niveaus. Ga niet akkoord met een aanbod van minder dan drie onafhankelijke anti-spam en -virusscanners.

...zorgen dat je IP nooit op een blacklist komt
Jouw e-mailgedrag kan er voor zorgen dat je op internationale blacklists terecht komt waardoor je simpelweg niet meer kunt e-mailen. Je managed e-mailprovider moet je proactief helpen bij het op een juiste manier inzetten van e-mail.

...ruime mailboxes bieden en grote bestanden kunnen versturen
E-mails weggooien omdat je geen ruimte meer hebt in je inbox is niet meer van deze tijd. Zoek naar een aanbieder waar je een mailbox van minstens 100GB en waar je bestanden van 50MB kunt versturen in een e-mail.

...geïntegreerde tools voor zakelijke mail bieden
IT-beheerders moeten, net als ‘vroeger’, toegang hebben tot een centraal controlepaneel, mobiele ondersteuning, geldende regels binnen het bedrijf kunnen doorvoeren en agenda’s kunnen delen.

Angelo Dijkstra, Regional Manager Benelux van Rackspace

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!