Redactie - 18 mei 2014

De evolutie van Managed Print Services

De markt voor Managed Print Services (MPS) is voortdurend in beweging. Jarenlang was Lexmark’s mantra “Print less, Save more”. We streefden er immers naar om samen met onze partners verborgen besparingen in de bedrijfswereld zichtbaar te maken. In de loop der tijd zijn we geleidelijk aan overgestapt van uitvoerconsolidatie over geautomatiseerd beheer van printerparken tot verbeteringen in de gehele document-workflow.

Bedrijven zien MPS tegenwoordig als een waardevolle dienst die hen kan helpen om het potentieel voor procesverbeteringen te ontsluiten en meer aandacht te schenken aan hun kernactiviteiten en niet langer als iets wat mooi meegenomen is. Daardoor zijn bedrijven belangstelling gaan tonen voor de ontwikkeling van een nieuwe werkomgeving waar de kosten- en de productiviteitsdoelstellingen worden geoptimaliseerd om de toenemende financiële druk het hoofd te bieden. Dat heeft geleid tot een verschuiving van zuivere printoptimalisatie naar zowel elementair als geavanceerd digitaal datamanagement en, recenter, naar workflow-automatisering.

Succesvolle leveranciers bieden tegenwoordig niet alleen laagdrempelige programma’s aan, ze verdiepen zich ook in de bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op managed services, zoals content- en documentbeheer. Daarom heeft Lexmark zijn aanbod uitgebreid met een combinatie van hardware, software, oplossingen en diensten om een volledige automatisering van de bedrijfsprocessen aan te bieden. Dit is het centrale concept van het MPS van de toekomst.

Voor resellers houdt dit in dat zij de gehele organisatie op een holistische manier kunnen beoordelen en dat zij een volledig beeld krijgen van het procesbeheer en van nieuwe diensten zoals het beheer van ongestructureerde informatie en bedrijfsmiddelen. Het is belangrijk om zowel de kosten als het rendement op de investering te bekijken, al zijn dat niet de enige bepalende factoren. Resellers moeten ook andere elementen in hun beoordeling meenemen, zoals de dienstverlening aan de klant, de productiviteit van werknemers en factoren als gegevensbeveiliging en mobiel afdruk- en documentbeheer. Daardoor kunnen ze proces- en content-beheeroplossingen kracht bijzetten en hun MPS-klanten helpen om ook hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Klanten kunnen hierdoor nog meer besparen en hun productiviteit gemiddeld met wel 30% verhogen. Een van de voordelen is dat geautomatiseerde oplossingen handmatige of verspillende processen kunnen vervangen. Tegelijkertijd blijft het mogelijk om ongestructureerde digitale informatie (PDF-, Word-, Excel- en Powerpoint-bestanden, maar ook video en audio) te beheren en te gebruiken wanneer dat nodig blijkt.

Bij toekomstige MPS-contracten ligt de nadruk op het streven naar synergie tussen printen, databeheer en automatisering van bedrijfsprocessen, aangezien zakelijke klanten kosten verder willen drukken en de efficiëntie willen verhogen. De reseller heeft op dit vlak al een lange weg afgelegd en kan zijn klanten dankzij essentiële technologie (zoals content-, uitvoer- en procesbeheer), de grondige kennis van de sector en de goede band met de klanten een unieke waardepropositie aanbieden.

Dankzij de evolutie van MPS kan de reseller zijn klanten niet alleen helpen om voordeel te halen uit een geoptimaliseerde infrastructuur in het kader van een proactief beheer, maar ook om de bedrijfsprocessen daadwerkelijk te optimaliseren via gerichte oplossingen voor de sector. Voor de klant is dit een proces van voortdurende verbeteringen. Het is aan de reseller om op basis van de ervaring en vaardigheden die ze in huis hebben de klant continu te ondersteunen, zodat ze hun doelstellingen kunnen verwezenlijken.

Door: Niels Priem, General Manager bij Lexmark Benelux

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!