Redactie - 17 juni 2014

De business moet weer van IT gaan houden


De organisatie van een internationaal congres in de VS vraagt de CIO van een groot Engels modemerk om een presentatie te geven over zijn successen als IT-manager en meer uitleg te geven over innovatietrajecten. Een paar dagen voor het congres deelt de organisatie de CIO mee dat ze eigenlijk liever iemand van de business op het podium willen hebben en geen IT’er. Uiteindelijk heeft de CEO de presentatie gedaan en een sprankelend betoog over de IT-afdeling gegeven. Voor veel IT-managers klinkt dit als een sprookje. Maar zo moet het eigenlijk precies zijn: de business moet van de eigen IT-afdeling houden. “IT mon amour,” noemt Ron Tolido, CTO Europe van Capgemini, het ook wel. Dat gaat wel even iets verder dan business IT-alignment: het is een versmelting van beide domeinen.

Voorlopig is de kloof tussen de traditionele IT-afdeling en de eigentijdse business de afgelopen tijd bij veel organisaties weer groter. Dat is alleen al te zien aan de verschillende prioriteiten. IT is gericht op zaken zoals Big Data en mobility. Terwijl de business gebruiksgemak en functionaliteit bovenaan de lijst heeft staan. Zolang IT de blik stijf op de backoffice en de onderliggende techniek gericht houdt, wordt de kloof met de business alleen maar groter. Volgens Gartner Research besteden IT-afdelingen tussen de zeventig en tachtig procent van hun resources aan het in de lucht houden van de bestaande systemen. Veel budget en tijd blijft er dan niet over voor de broodnodige innovatie – niet alleen van de backoffice, maar juist ook van de frontoffice. Want daar ligt de toekomst van de interne IT-afdeling.

Wat is de sleutel om de weg in te slaan die leidt tot ‘IT Mon Amour’? Denk in functionaliteit en niet in technologiedomeinen. Maak bedrijfs-IT net zo intuïtief in het gebruik als de IT die de medewerkers privé gebruiken. Verberg de legacy onder een grote deken en plaats daar één moderne, intuïtieve interface op die de verschillende functionaliteiten aanbiedt - op elk willekeurig device. Dan gaat de business vanzelf van IT houden.

Voor wie het zich afvraagt: de CEO die zo enthousiast sprak over haar IT-afdeling was Angela Ahrendts, de voormalig CEO van het Britse modehuis Burberry. Zij maakte samen met IT het ingedutte merk weer modern en bijzonder populair. Ahrendts is nu overigens Senior Vice President of Retail and Online Stores bij Apple. U weet wel, het bedrijf dat ons leerde wat intuïtieve IT is en voor ons kan betekenen. En dat gaat inmiddels zeker ook op voor bedrijfs-IT.

John Verwaaijen is General Manager Benelux bij Magic Software

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!