Redactie - 20 juni 2014

Het sprookje van de oude releasegedachte


Er was eens een tijd waarin organisaties een releasestrategie hanteerden waarin er maximaal vier keer per jaar – of zelfs minder – gereleaset werd. Het uitrollen van nieuwe releases was immers een stressvolle, kostbare, foutgevoelige en tijdrovende klus. Dit had als gevolg dat beheerteams vaak ’s nachts of in het weekeind zwoegden op het handmatig in productie brengen van grote releases. Elk releasemoment bracht weer angst met zich mee – integreert de release wel in het huidige landschap? Als er zich fouten voordoen, zijn die dan nog wel te herstellen? En loopt de bedrijfscontinuïteit gevaar door deze fouten? Gevoed door deze angst en in een streven naar stabiliteit waren er zelfs organisaties die besloten om nog minder te releasen, maximaal twee keer per jaar bijvoorbeeld…

Tijd voor verandering
Ik hoop dat we het bovenstaande sprookje al snel kunnen doorvertellen aan een volgende generatie die het vervolgens vol ongeloof aanhoort. Helaas is deze situatie nog steeds aan de orde van de dag. En dat terwijl ondertussen meer dan drie keer per dag volledig geautomatiseerd releasen ook al tot de mogelijkheden behoort, bijvoorbeeld door Continuous Delivery. Dit gedachtegoed staat haaks op het gedrag bij bovenstaande releasegedachte en streeft ernaar om nieuwe ideeën sneller en efficiënter in productie te brengen door alle handelingen die nodig zijn om in productie te gaan te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan testautomatisering en aan het geautomatiseerd wijzigingen doorvoeren in instellingen in productie. Hoe meer er geautomatiseerd wordt van deze repeterende handelingen, des te minder fouten er optreden door menselijke handelingen en des te sneller nieuwe functionaliteiten kunnen worden uitgerold. Door de releases juist klein te houden en zo vaak mogelijk wijzigingen in productie te brengen, is de impact van een mogelijke fout bovendien kleiner. Het Continuous Delivery gedachtegoed luidt: if it hurts, do it more often. Hierdoor worden knelpunten eerder in het proces zichtbaar, waardoor deze sneller verholpen kunnen worden en minder duur zijn.

Nog lang en gelukkig
De komende tijd gaan steeds meer organisaties een start gaan maken met Continuous Delivery. Een flinke voorsprong kan hiermee genomen worden op de concurrentie, doordat nieuwe functionaliteit sneller bij de eindgebruiker terecht komt. Je ziet dat er ook steeds meer tooling voor handen komt om Continuous Delivery te ondersteunen. Vergeet echter niet dat het adopteren van Continuous Delivery gepaard gaat met veel meer dan alleen het omarmen van de juiste tooling: zowel de processen, de tools en de mensen zullen naadloos op elkaar aan moeten sluiten om deze vernieuwing aan te kunnen. Aanpassen aan de veranderende behoefte: en zo leven de meeste organisaties nog lang en gelukkig.

Bob van Zeist, managing director bij Cerios
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!