Redactie - 10 juli 2014

Is het einde van de desktop-telefoon nabij ?


Waar voorheen bij de inrichting van een werkplek een vast toestel zo vanzelfsprekend was als een bureau en een stoel, wordt de laatste jaren steeds vaker de vraag gesteld of dit nog wel nodig is. Telecomfabrikanten zien de omzet van vaste toestellen jaar op jaar dalen. Bij Mitel zien we deze trend ook, maar wat zijn de oorzaken van het langzaam verdwijnen van de desktop-telefoon?

Wij zien hiervoor twee belangrijke verklaringen:

1) Door flexwerken minder desktoptelefoons nodig
Deze trend is deels te verklaren doordat bedrijven niet altijd meer een vaste werkplek voor alle medewerkers inrichten. Door het inrichten van flexwerk plekken en het gebruik van Hotdesk- functionaliteit zijn minder vierkante meters en vaste toestellen nodig terwijl elke medewerker na het inloggen toch over zijn of haar ‘eigen’ toestel kan beschikken. Anderzijds beschikken deze ambulante medewerkers vaak ook over een thuiswerkplek die voorzien is van een vast toestel.  Hiermee wordt de omzetdaling enigszins gecompenseerd.

2) Meer alternatieven voor de desktop-telefoon beschikbaar
Een tweede, mogelijk nog belangrijkere verklaring is dat er de afgelopen jaren steeds meer alternatieven voor het vaste toestel bij zijn gekomen. De softphone, DECT- of VoWiFi (Voice over WiFi) toestellen en smartphones vormen in veel gevallen een goed alternatief voor een vast toestel. De komende jaren zullen op WebRTC gebaseerde eindpunten nog aan deze lijst toegevoegd worden. WebRTC is een API (Application Programmers Interface) waarmee elk device met een browser eenvoudig geschikt gemaakt wordt voor audio- en videocommunicatie, en nog veel meer, maar dat is iets voor een ander blogpost. Denk hierbij aan PC-gebaseerde browsers, smartphones en tablets, maar in de toekomst ook deurposten, game consoles of TV’s.

Mobiel tenzij?
Omdat de meeste werknemers toch al over een zakelijke smartphone beschikken, ligt het voor de hand deze in te zetten als het enige communicatiemiddel. Gebruikers vinden dit in eerste instantie over het algemeen een prima uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker is blij met de nieuwste smartphone waarmee hij naast zakelijke communicatie, zijn sociale netwerken onderhoudt, privé e-mails ontvangt, elektronisch bankiert en spelletjes doet. In vergelijking hiermee is een vast toestel maar een saai ding. We zien geregeld aanbestedingen voorbij komen waarbij het ‘mobiel tenzij’ uitgangspunt gehanteerd wordt.

Toch zien we ook dat dit doel vaak niet (volledig) wordt gerealiseerd. Nadat alle werknemers van een smartphone zijn voorzien, worden vaak alsnog veel meer vaste toestellen aangeschaft dan voorzien. Dit komt omdat een vast toestel waar het voor ontworpen is wel heel goed doet. Veel bedrijven willen terecht voor een conference call met die belangrijke klant niet afhankelijk zijn van een mobiel netwerk met een beperkte dekking, beschikbaarheid en geluidskwaliteit. Bovendien wordt iemand die intensief telefoneert niet vrolijk van de beperkte accucapaciteit en een toestel dat tijdens het gebruik steeds warmer wordt. Daardoor zal  iemand al snel behoefte aan een vast toestel krijgen. Een medewerker op een secretariaat heeft ook vaak voorkeur voor een vast toestel vanwege het overzicht van de beschikbaarheid van collega’s en de eenvoudige toegang tot functionaliteit.

Conclusie: inventariseer de benodigde functionaliteit
Een goede inventarisatie van de benodigde functionaliteit is dus van belang. Bij elke gebruiker past een andere oplossing. Voor de ene werknemer zal dit een smartphone zijn en voor een andere wellicht een combinatie van een smartphone en een vast toestel, of een softphone.

Voor Mitel maakt het niet zoveel uit, wij brengen nu en in de toekomst zakelijke communicatie naar alle mogelijke eindpunten en laten de keuze aan de gebruiker. Voor het vaste toestel geldt voorlopig nog zoals Mark Twain zei;  “The reports of my death have been greatly exaggerated”…

Door Frits Wilmink, Mitel
 
 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!