Redactie - 28 augustus 2012

TV-kijken in toenemende mate gepaard met gebruik sociale media


Uit de resultaten van het jaarlijkse ConsumerLab onderzoek van Ericsson blijkt dat ‘social TV’ steeds meer een massa-fenomeen wordt. Deze resultaten worden gepresenteerd in het TV & Video Consumer Trend Report 2012. Wekelijks maakt tweeënzestig procent van de consumenten gebruik van sociale media tijdens het televisiekijken, een stijging van 18 procent in één jaar. Kijkend naar het geslacht, dan vertoond 66 procent van de vrouwen dit gedrag, in vergelijking met 58 procent van de mannen. Vijfentwintig procent van de consumenten laat anderen via sociale media weten wat ze aan het kijken zijn.

  • 62 procent maakt gebruik van social media terwijl men TV kijkt. Een toename van 18% ten opzichte van vorig jaar
  • 67 procent gebruikt tablets, smartphones of laptops bij het TV-kijken
  • 60 procent maakt wekelijks gebruik van on-demand diensten

Het kijkgedrag en de eisen aan het TV-kijken veranderen. Terwijl slechts 7 procent van de consumenten hun TV-abonnementen zegt te willen verlagen, geeft 41 procent van de consumenten aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor televisie- en videocontent in HD-kwaliteit.

Niklas Rönnblom, Ericsson ConsumerLab Senior Advisor: "Mobiele apparaten zijn een belangrijk onderdeel van de huidige TV-ervaring. 67 procent van de consumenten maakt gebruik van smartphones, tablets of laptops om TV en video te kijken. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat zestig procent van de consumenten wekelijks on-demand diensten gebruikt. De populariteit van onderweg TV-kijken groeit en 50 procent van de tijd besteed aan TV en video kijken op de smartphone, vindt buitenshuis plaats. Mobiele breedbandverbindingen dragen bij aan deze stijging."

Meer dan de helft van de consumenten wil in staat zijn om zijn eigen TV-en video-content te kiezen. Rönnblom zegt: "Met de stijging van het aantal schermen en diensten gaan mensen op zoek naar een eenvoudig te gebruiken en geaggregeerde dienst die alles samenbrengt. Dit moet consumenten in staat stellen om on-demand en lineair TV te combineren. Dit geldt ook voor live-content, waarmee de waarde van ‘social-TV’ versterkt wordt door een naadloze toegang op verschillende apparaten".

Onderzoek is gedaan in Brazilië, Chili, China, Duitsland, Italië, Mexico, Zuid-Korea, Spanje, Zweden, Taiwan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In totaal werden veertien kwalitatieve en 12.000 kwantitatieve online interviews uitgevoerd die meer dan 460 miljoen consumenten vertegenwoordigen.

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!