Vooral technische IT-manager beslist over aankoop van Big Data
Het zijn vooral technische IT-beslissers die bepalen of ze Big Data oplossingen in huis halen. Dit staat in een rapport van open source BI-leverancier Pentaho. De leverancier baseert de cijfers op eigen verkoopcijfers en ervaringen bij het aan de man brengen van Big Data en BI-oplossingen.
Pentaho moet bij de verkoop vaak praten met technische beslissers omdat de oplossingen open source gebaseerd zijn. Daarbij probeert de leverancier de voordelen van Big Data aan te duiden voor het analyseren van klantgedrag, leads, security gevaren, social media marketing analyses en supply chain optimalisatie.
Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten sneller Big Data oplossingen kopen als ze de juiste tools in huis hebben om de Big Data processen te managen. Bijvoorbeeld tools waarmee scripts eenvoudig zijn te schrijven of waarmee men software makkelijker kan beheren.
Greenplum en Vertica
70 procent van de klanten kopen het liefst Big Data oplossingen die werken met de architectuur van Hadoop dat als logo het gele olifantje (illustratie) heeft. Hadoop is een technologie die snel data kan verwerken en analyseren. Andere oplossingen zijn gebaseerd op NoSQL databases (MongoDB en Cassandra) of analytische databases zoals van EMC Greenplum en HP Vertica.
Hadoop
Wereldwijd werden in 2011 voor 77 miljoen dollar aan Hadoop oplossingen verkocht, zo Pentaho op basis van cijfers van onderzoeksbureau IDC. In 2016 is de Hadooop-markt goed voor 812 miljoen dollar. De totale markt voor Big Data oplossingen is dan goed voor 17 miljard dollar.
Door: Witold Kepinski