Redactie - 20 oktober 2012

Bijna helft cloud-diensten wordt handmatig bevoorraad door een IT-beheerder


Bijna de helft (46%) van de cloud-diensten worden handmatig bevoorraad door een IT-beheerder voor de eindgebruiker zonder automatisering, dit blijkt uit onderzoek van Abiquo in samenwerking met 123Cloud, een cloud software platform voor ondernemingen en service providers. Uit het onderzoek blijkt een landschap van technologie in plaats van dienstgericht cloud-implementaties.

Het onderzoek uitgevoerd op VMworld Europe in Barcelona, bleek dat ondanks de 75% van de deelnemers die melden dat hun bedrijf private, publieke of hybride cloud-diensten aanbieden aan haar klanten, slechts 15% van deze een 'self-service' interface levert die de eindgebruiker in staat stelt om te selecteren en te bepaling welke cloud IT-diensten voor zichzelf wenst te gebruiken. Bij 39% van de deelnemers bleek ook dat geen cloud management-interface voor klanten beschikbaar is, waarmee toegang is te krijgen.

Daarnaast blijkt dat cloud-diensten online beschikbaar stellen een langdurig proces is voor de meeste klanten.

De meest voorkomende SLA voor de levering van een verzoek aan de klant is voor 37% van de klanten' binnen drie dagen', Slechts 15% van de IT-professionals welke geïnterviewd werden geven aan binnen de drie uur haar klanten virtuele cloud-diensten te kunnen verstrekken. Maar nog eens 25% is in staat om diensten op gang te brengen binnen 24 uur. Dit vertegenwoordigt aanzienlijke vertragingen bij de levering van nieuwe diensten in de cloud-omgevingen, en een gemiste kans in termen s van productiviteit en efficiëntie.

Het leven is niet gemakkelijk voor IT-beheerders als het gaat om het leveren van cloud-diensten.

45% van de respondenten zijn niet in staat om orkestratie van welke aard dan ook te gebruiken. 32% met behulp van VMware management tools, maar slechts 5% maakt gebruik van ingebouwde-for-purpose orkestratie en management software. Bijna een derde van de admins (32%) meldde dat er geen online provisioning-interface voor hen om cloud service verzoeken te voldoen, en waar sprake is van een online management laag, nog een derde (33%), aparte interfaces werken voor eindgebruikers en IT.

Marco van den Akker, CEO, 123Cloud : "De visie voor cloud is bedoeld om eenvoudige, flexibele en directe - helaas, in werkelijkheid lijkt dit eerder uitzondering dan regel. Het lijkt erop dat, terwijl Cloud Computing zeker heeft geëvolueerd van een technologie en een infrastructuur perspectief. hoe het geleverd dient te worden aan gebruikers en klanten loopt nog steeds een decennium achter. Om Cloud Computing bereikbaar te maken voor de potentiele volgende stap voor IT-beslissers is om te assisteren rond de complexiteit en alles aan te sluiten in een enkele interface die alles verbindt in de back-end, met een eenvoudige interface voor de gebruiker. Om een Cloud Computing strategie succesvol te laten zijn voor de eindgebruiker moet het in staat zijn om diensten in te zetten binnen enkele minuten. Als dat niet ontworpen of ingebouwd in de Cloud wordt de waarde van de oplossing aanzienlijk verminderd."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!