Redactie - 22 november 2012

Adobe: Social media beïnvloedt online verkoop tijdens feestdagen


Adobe  heeft de resultaten bekend gemaakt van de Adobe Digital Index 2012 Online Shopping Forecast, die zich richt op de verkoop tijdens de feestdagen dit jaar in de VS en Europa. Adobe analyseerde meer dan 150 miljard bezoeken aan de websites van meer dan 500 retailklanten van Adobe in de afgelopen zes jaar. Op basis van deze analyse kan Adobe voorspellen hoeveel de verkoopcijfers stijgen en wat de piekmomenten zijn voor de aankomende feestdagen. Op basis van predictive analytics-technologie kan de Adobe Marketing Cloud een enorme hoeveelheid historische data van de grootste online shops analyseren en met algoritmen de toekomstige resultaten voorspellen.

Adobe verwacht dat de online omzet tijdens Cyber Monday 2012 (26 november) in de VS zal oplopen tot 2 miljard dollar, 18 procent groei ten opzichte van dezelfde periode afgelopen jaar. Daarnaast blijkt uit de data-analyse dat het online shoppen via mobiele devices sterk zal toenemen. Aankopen via mobiele devices vertegenwoordigen 21 procent van de totale online verkopen deze periode, een stijging van 110 procent in vergelijking met 2011. De voorspellingen van Adobe over de online verkoop en de werkelijke resultaten zijn ook te volgen via een nieuwe interactieve website die voortdurend de data over online aankopen monitort en bijwerkt gedurende de feestdagen. De infographic en interactieve website van de Adobe Digital Index 2012 Online Shopping Forecast zijn beschikbaar via: http://adobe.com/go/onlineshopping.

De belangrijkste voorspellingen uit de Digital Index-analyse over de verkoop tijdens de feestdagen zijn:

Aankopen in Europa

  • Europese consumenten zullen naar verwachting eerder beginnen met de inkopen voor de feestdagen en hier eerder mee klaar zijn dan consumenten in de VS. Terwijl de online verkoop in de VS niet significant zal stijgen tot aan Black Friday (23 november), zien Europese retailers de dagelijkse verkoop in de eerste week van november gemiddeld met 150 procent toenemen. In de week na Kerstmis zal een vergelijkbare piek zichtbaar zijn.
  • In de drie weken na Cyber Monday zien Europese retailers een omzetstijging van bijna 25% ten opzichte van de drie weken daaraan voorafgaand.
  • Mobile Shopping neemt in Europa naar verwachting toe tijdens de aankomende feestdagen. De verkoop/aankoop die afkomstig is van/via mobiele devices verdubbelt naar verwachting van zes naar twaalf procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar.

Social media beïnvloedt de verkoop
  • De verkoop die gerealiseerd wordt dankzij verwijzingen vanuit social media naar de website zal dit jaar naar verwachting verdubbelen.
  • Van deze social media referentiebronnen, groeit het aantal verwijzingen vanuit Pinterest het sterkst. Deze nemen toe van zeven naar viertien procent, year-over-year.

Interactieve feestdagen data-website

Adobe heeft tevens een interactieve website geïntroduceerd – gebaseerd op Adobe CQ-technologie – waar de nauwkeurigheid van Adobe's online verkoopvoorspellingen tijdens de feestdagen kan worden gevolgd. Op http://adobe.com/go/onlineshopping kan tevens inzicht worden verkregen in nieuwe aankooppatronen en –trends. Bezoekers kunnen verschillende retailstatistieken vergelijken, zoals "conversie", "online verkoop", "gemiddelde prijs" en "aantal bezoeken". Hierbij is het mogelijk om de verkoop binnen verschillende retailsegmenten en productcategorieën in de VS en Europa op iedere specifieke datum in november en december 2012 te vergelijken. Adobe zal deze data dagelijks updaten.

Brad Rencher, senior vice president, Digital Marketing Business, Adobe: "In plaats van achteraf te rapporteren over wat er tijdens de feestdagen is gebeurd, benutten we big data die is opgeslagen in de Adobe Marketing Cloud om de aanstaande trends nauwkeurig te voorspellen. Dit helpt onze retailklanten om beter in te spelen op de verwachte online uitgaven van consumenten, zodat zij meer winst kunnen halen uit hun campagnes voor de feestdagen. Adobe is het big data-bedrijf voor marketeers. We helpen hen grote hoeveelheden online en offline transactionele data te ordenen en te analyseren. Op basis hiervan kunnen zij patronen ontdekken en hun zakelijke activiteiten optimaliseren."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!