Adoptie Windows 8 in zakelijke markt verloopt traag
De adoptie van het nieuwe besturingssysteem Microsoft Windows 8 in de West-Europese markt verloopt traag, zo meldt het Britse onderzoeksbureau Context. Eind november 2012 had 55 procent van alle verkochte tablets of een pc's via de channel een Windows 8 OS.
Windows 8 is in trek in de consumentenmarkt met een penetratie percentage van 68 procent van alle verkochte pc's. Dat is iets meer dan Windows 7 dat toen kort na de introductie in november 2009 een penetratie percentage haalde van 65 procent.
In het zakelijke kanaal had Windows 7 in november 2009 in totaal 31 procent marktaandeel van alle verkochte Windows pc's. Windows 8 had in november 2012 acht procent marktaandeel van alle verkochte Windows OS.
Jeremy Davies, CEO en mede-oprichter van Context, concludeert dat de komst van Windows 8 geen boost heeft kunnen geven voor extra verkoop van pc's. Verder zijn niet alle Microsoft Surface tablets met Windows 8 in elk land verkrijgbaar. Dat heeft een negatief effect op de verkoop van Windows 8 hardware via distributeurs en reselllers.
Eerder meldde onderzoeksbureau NPD dat de verkoop van Windows notebooks het afgelopen jaar met 24 procent is gedaald.
Door: Witold Kepinski