Redactie - 21 februari 2013

GfK Retail Reports: Nieuwe mijlpaal voor tablets in vierde kwartaal 2012


Volgens het Retail Report 2012 Q4 van onderzoeksbureau GfK nam eind 2012 de vraag naar IT-retail producten toe. In het vierde kwartaal van 2012 bedroeg de omzet 975 miljoen euro. Dit was 3% meer dan in Q4 2011. Over het hele jaar 2012 is meer dan 3,6 miljard euro uitgegeven aan IT-producten, dat is 4,6% meer dan in 2011.

De meeste omzet werd gerealiseerd binnen notebooks en tablets. Deze mobiele producten ondersteunen het gebruik van ‘social media’ en het ‘tweede scherm’, die zeer populair waren in 2012. Van alle IT-producten vertoonden tablets de hoogste groei in termen van verkopen en omzet in 2012, terwijl de notebooks sterk daalden. Hoewel sinds maart meer tablets verkocht werden dan notebooks, ging in 2012 de seizoentrend van tablet en notebook verkopen redelijk gelijk op. Met ingang van september 2012 kwam een grote scheiding in deze trend. In Q4 steeg de omzet van tablets en daalde de omzet van notebooks. In december werd er een mijlpaal bereikt: er werd meer geld besteed aan tablets dan aan notebooks, desktops en netbooks bij elkaar.

Groei media gateways

E-readers en media gateways behoren ook tot de top drie van productgroepen met de hoogste groeicijfers in 2012. De groei van deze twee producten werd voornamelijk gerealiseerd in de traditionele winkels. Dit is opmerkelijk, omdat bij alle andere productgroepen de verkoop via internet het sterkst groeide. Van alle IT-producten waren dit echter ook de enige twee producten die een double digit-prijsdaling lieten zien. Dat is mogelijk een van de redenen voor dit fenomeen.

De markt van randapparatuur liet uiteenlopende trends zien in 2012. De verkoop van muizen daalde in lijn met de dalende pc-markt. Toetsenborden lieten een positieve trend zien. Dit kwam in de eerste plaats door de tablet toetsenborden en in de tweede plaats door draadloze mini toetsenborden. Deze toetsenborden zijn multi-compatible voor tv’s, tablets en notebooks. Hun omzet verdubbelde in 2012 bijna ten opzichte van 2011. Daar waar de absolute verkopen van externe opslag en webcams daalden, nam de omzet juist toe. In het geval van de webcams was dit te danken aan de groeiende verkoop van de duurdere netcams.

Consument kiest minder vaak voor laser-apparaten

In 2012 vertoonde de Office Equipment & Supplies markt een negatieve trend. Van alle consumentenkanalen lieten computerwinkels de steilste daling in omzetaandeel in 2012 zien. Hier werden vooral minder single-function laserprinters verkocht. De daling van de omzet in laserprinters in computerwinkels werd niet gecompenseerd door de verkoop in andere kanalen. Als gevolg hiervan steeg het totale omzetaandeel van inkjetprinters ten opzichte van 2011.

Dezelfde trend was zichtbaar bij de multifunctionele apparaten: in 2012 werd meer omzet gegenereerd door inkjet MFA’s en minder omzet door hun laser tegenhangers. Beide trends geven aan dat consumenten meer geïnteresseerd zijn in inkjet-producten. Consumenten lijken zich bewust van het verschil in prijzen van de toners en cartridges die moeten worden aangeschaft. Het huidige economische klimaat is zeker van invloed op de aankoopbeslissing van de consument.

Verkoop via internet groeit

In 2012 lieten lasertoners en inktcartridges tegengestelde trends zien binnen verschillende marktsegmenten. Bij de niet-echte producten daalde de omzet van inkjet cartridges en groeide de omzet van laser toners. De internetomzet van inkjet cartridges was even hoog als in 2011, terwijl de internetomzet van laser toners steeg. In het algemeen werd er in 2012 binnen alle Office Equipment & Supplies productgroepen meer omzet gegenereerd met de verkoop via internet. Projectoren liet de hoogste groeicijfers zien en gecoat papier had de kleinste groei van de verkoop via internet.


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!