Driekwart van personeel checkt e-mails in het weekend

Driekwart van personeel checkt e-mails in het weekend

Driekwart van personeel checkt e-mails in het weekend

24-05-2013

Driekwart van personeel checkt e-mails in het weekend


90 procent van alle medewerkers werkzaam in het MKB vindt e-mail een zege. Dit blijkt uit recent Brits onderzoek, uitgevoerd door Opinion Matters in opdracht van GFI Software. Het onderzoek laat zien dat medewerkers e-mail gebruiken als hun primaire vorm van communicatie, zowel tijdens als buiten normale werkuren. Er kan dus veel inzicht verkregen worden uit deze vorm van communicatie. De conventionele werkdag van 9 tot 5 is echt verleden tijd. Het onderzoek, uitgevoerd onder 500 Britse medewerkers uit het MKB, laat zien dat medewerkers ook in hun vrije tijd hun zakelijke e-mails checken. Het feit dat e-mail overal toegankelijk is, mede door de komst van smartphones en tablets, helpt hier duidelijk aan mee.

Driekwart van de respondenten (74,6%) geeft aan zakelijke e-mails ook te checken tijdens het weekend. 44% bekijkt zakelijke e-mails ook na 23:00 uur en iets meer dan de helft (53,7%) houdt zakelijke e-mails bij tijdens vakanties. Nog opmerkelijker is dat 7,5% van de respondenten e-mails checkt tijdens schoolevenementen van hun kind. 10% doet dit tijdens een bruiloft en 6% van de respondenten geeft toe dat hij zakelijke e-mails heeft bekeken terwijl zijn partner aan het bevallen was.

Ondanks het toenemende gebruik van chat- en sms-diensten heeft e-mail de voorkeur als het gaat om bedrijfscommunicatie. Bijna de helft van alle respondenten (48,8%) verkiest e-mail boven alle andere vormen van communicatie op het werk. Een kwart (25%) heeft de voorkeur voor een persoonlijk gesprek en 23,6% pakt het liefst de telefoon. Slechts 2,6% gebruikt de chatdienst het liefst.

Veel medewerkers gebruiken e-mail voor meer dan slechts communiceren. De helft van de respondenten (49,2%) gebruikt e-mail als database voor informatie. 66% van de respondenten slaat e-mails op in mappen en 31,4% archiveert e-mails. Daarentegen gebruikt slechts 16% van de respondenten e-mail als een Business Intelligence-tool. Dit getuigt van een gemiste kans als het gaat om het benutten van waardevolle informatie.



Terug naar nieuws overzicht