Europese retailers en fabrikanten vertrouwen steeds meer op e-commerce partners

Europese retailers en fabrikanten vertrouwen steeds meer op e-commerce partners

Europese retailers en fabrikanten vertrouwen steeds meer op e-commerce partners

31-05-2013

Europese retailers en fabrikanten vertrouwen steeds meer op e-commerce partners


hybris Software, leverancier van commerceplatforms, maakt de resultaten bekend van een Europees onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van het bedrijf heeft uitgevoerd: ‘The Path to Commerce Service Provider Maturity’. Met dit onderzoek wilde hybris inzicht verkrijgen in de behoeften van de leidende e-commercebedrijven van vandaag en in hoe Commerce Service Providers (CSP) zich moeten ontwikkelen om beter in deze behoeften te kunnen voorzien.

Deze groeiende inzet van CSP’s kan volgens Frank Schoutissen, Vice President Channel bij hybris, toegeschreven worden aan de toenemende complexiteit van commerce en aan de behoefte van e-commercebedrijven om hun klanten te bedienen via meerdere verkoopkanalen en meerdere touchpoints. Schoutissen: ”Gezien de snelle veranderingen op het gebied van commerce en het feit dat klanten steeds meer flexibiliteit en dynamiek verwachten bij het kopen van producten – zowel online als offline – is het voor veel organisaties een uitdaging om hun e-commerce-oplossingen mee te laten groeien met deze verwachtingen. CSP’s worden gezien als waardevolle partners die er voor kunnen zorgen dat de technologie voldoet aan alle eisen. Bij hybris doen we er alles aan om de kwaliteit en expertise van onze partners op een zo hoog mogelijk peil te brengen en te houden. Alleen zo kunnen onze klanten erop vertrouwen dat ze samenwerken met een CSP die precies voorziet in hun behoeften.”

Het onderzoek laat zien dat ongeveer 90% van de ondervraagde CSP’s de stelling onderschrijft dat de vraag naar multichannel commerce-oplossingen zorgt voor een toenemende complexiteit bij de projecten die zij uitvoeren voor klanten. Grote bedrijven kijken binnen de hele organisatie hoe zij de omzet kunnen verhogen en e-commerce kunnen integreren. E-commerce wordt dan ook niet langer als een ‘apart’ verkoopproces gezien. Een andere factor is mobile commerce, waarbij 50% van de ondervraagde bedrijven laat weten dat zij met een CSP samenwerken om dit kanaal – dat steeds belangrijker wordt –  te ondersteunen en te integreren met de overige verkoopkanalen.

“Hoewel veel e-commercebeslissers de waarde inzien van het samenwerken met CSP’s, is het wel essentieel dat ze daarvoor de juiste partners kiezen. We zetten onze klanten altijd op de eerste plaats en focussen ons op de waarde die zij kunnen halen uit onze partners en CSP’s. Zo kunnen ze optimale waarde halen uit onze oplossingen en het potentieel ontsluiten dat ze bezitten om complexe en innovatieve omni-channel verkoopprocessen te ondersteunen”, vervolgt Schoutissen.

In zijn belangrijke aanbevelingen aan e-commercebeslissers maant Forrester ook: “Op papier liggen er voor Commerce Service Providers enorme kansen. Bij velen ontbreekt het echter aan volwassenheid om te kunnen voorzien in de steeds complexer wordende behoeften van hun klanten. CSP’s moeten dan ook hun eigen specifieke niche zoeken, of dat nu in retail, hightech, consumentenproducten, de gezondheidszorg of de telecomindustrie is. Diepgaande expertise in specifieke sectoren is een must voor CSPs’; klanten eisen dit. Wie zich op vele sectoren richt maar zich niet specialiseert, zal het niet redden. Retailers verwachten expertise op het gebied van online en winkels, en op het gebied van de toeleverketen. Fabrikanten op hun beurt, eisen ondersteuning met verkoopkanalen, ERP-integratie en de verkoop.”

Het onderzoek bestond uit een kwantitatieve enquête onder 156 marketing-, IT- en e-commerceprofessionals bij Europese bedrijven met een online omzet van ten minste $ 20 miljoen. Daarnaast is er een kwantitatief/kwalitatief-onderzoek gehouden onder senior executives van 21 Europese Commerce Service Providers. Uit het onderzoek blijkt dat 56% van de senior e-commercebeslissers nu een actieve relatie onderhoudt met een Commerce Service Provider, waar dit historisch gezien op slechts 12% lag. 21% van de ondervraagden heeft geen relatie met een CSP, maar heeft hier wel concerte plannen voor, binnen de komende vier jaar.


Het complete Forrester-onderzoeksrapport kan worden aangevraagd bij hybris: http://www.hybris.com/en/forrester-study


  

Terug naar nieuws overzicht