Redactie - 15 juni 2013

Privégebruik van zakelijke telecom gebruikers neemt toe


De kosten die bedrijven maken voor mobiele telecommunicatie zijn het afgelopen jaar stabiel gebleven. Sommige organisaties zien hun kosten zelfs dalen. Het privégebruik neemt toe echter toe, en dat is een aandachtspunt. Dit blijk uit de Ezwim Telecom Monitor 2013, die de kosten voor mobiele telefonie in de zakelijke markt in beeld heeft gebracht.

Hoewel het aantal zakelijke aansluitingen stijgt, daalt de average revenue per user (ARPU) . De kosten voor datagebruik, in price per unit (MB), zijn onder andere gedaald doordat er meer bundels worden afgesloten.

Datagebruik dient goed in de gaten worden gehouden om kosten te beheersen. Vooral in de zomermaanden worden heel wat Euro’s besteed aan dataverbruik vanuit vakantielanden. Het aandeel van privéverbruik in de totale mobiele verbruikskosten is momenteel 22%, een stijging ten opzichte van vorig jaar (20%).

De grote Nederlandse operators maken op dit moment veel reclame voor zogenaamde “Flat fee” proposities, waarbij vrijwel alle verbruikskosten worden gedekt door het abonnement.  De analyse van Ezwim laat zien dat zo’n  “Flat Fee” lang niet altijd goedkoper is. Ezwim adviseert organisaties dan ook om de impact van dit soort abonnementen eerst onder de loep te nemen voordat er een contract wordt afgesloten. Alternatieven, zoals het segmenteren van gebruikers in verschillende groepen en per groep de meest passende operator of propositie te kiezen, kunnen soms beter uitpakken.

Gezien de aanzienlijke bedragen die met mobiele telefonie gemoeid zijn is het in ieder geval raadzaam om, alvorens met een operator in zee te gaan, deskundig en onpartijdig advies in te winnen.

Voor meer informatie over de 2013 Ezwim Telecom Monitor en/of een analyse van telecom uitgaves neem contact op met Ezwim.

Door: Witold Kepinski


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!