Redactie - 10 juli 2013

Senior marketeers in Telecom, ICT, Retail en Finance investeren fors in data-driven marketing technologie


Teradata, speler op het gebied van analytische data platforms, marketing applicaties en services, kondigt vandaag de resultaten aan van haar pan-Europese marketing onderzoek, het ‘Data-Driven Marketing Survey 2013, Europe’. Het onderzoek laat zien dat een verschuiving naar digitale kanalen en een toenemend belang van data heeft geleid tot een significant onderscheid in marketing technologie investeringen bij bedrijven die met deze ontwikkelingen te maken hebben. Telecom en ICT bedrijven investeren bijna 20% van hun marketing budget aan verbetering van de marketing infrastructuur. Retail (17%) en Finance (13%) volgen direct daarna. Echter, 50% van de ondervraagde marketing afdelingen besteedt minder dan 5% van het budget aan technologie investeringen voor marketing verbeteringen.

 Bij het creëren van het ‘Data-Driven marketing Survey 2013, Europe’, heeft Teradata meer dan 1.100 marketingprofessionals geïnterviewd, variërend van CMO's en key beslissers tot marketing managers en technologie gebruikers, uit 19 landen en in negen belangrijke branches. Uitgangspunt van het onderzoek was uit te zoeken wat de uitdagingen en trends in data-driven marketing zijn voor het Europese bedrijfsleven, en hoe marketeers technologie inzetten om dit te beheersen.

Belangrijkste resultaten

Infographic

Het onderzoek laat zien dat ondanks het huidige onzekere economische klimaat de verschuiving naar digital aanzienlijk is. Marketeers zijn voor de komende 12 maanden nog steeds van plan om hun uitgaven in digitale kanalen te verhogen, met name in social media (79%), mobile marketing (79%) en online display advertising (70%). Bovendien zijn de eerste zeven kanalen waarin marketeers willen investeren allemaal digitaal, met call centers op de 8e plaats als niet-digitale investering.

Uit het onderzoek blijkt ook dat marketeers data omarmen en dit zien als key driver voor marketing succes. Data-driven marketeers zijn meer dan twee keer zo tevreden met hun marketing campagnes als hun collega’s die hun beslissingen niet op data baseren.

Twee derde geeft een gebrek aan goede metingen en de korte termijn focus van hun marketing afdelingen als grootste obstakel voor succes. Deze bevindingen bieden een ‘eye opening’ inzicht in de uitdagingen waar de moderne multi-channel marketeer mee te maken heeft. In feite is de grootste uitdaging voor marketeers in 2013 de druk om de omzetten te verhogen.

Van meer dan 50% van de marketeers die via 7 of meer kanalen communiceren, blijkt uit het onderzoek dat slechts 33% gebruik maakt van Campagne Management technologie om hun activiteiten te monitoren. Slechts 17% maakt gebruik van een Marketing Resource Management oplossing en 10% gebruikt beide.

Fred van Westerop, District Manager Northern Europe bij Teradata: “Marketing heeft zich in de 21 eeuw ontwikkeld in een verbazingwekkend tempo. Terwijl het een groot aantal mogelijkheden biedt voor marketeers, is het tegelijkertijd zeer uitdagend. Het zware economische klimaat zorgt ervoor dat marketeers onder enorme druk staan om de omzet te verhogen en hun succes te bewijzen met return on investment metingen.

Investeringen in technologie zijn essentieel voor marketeers als zij de efficiency moeten verbeteren en de omzet verhogen. Ons onderzoek toont aan dat marketeers die met technologie in de toekomst geïnvesteerd hebben, beter in staat zijn om resultaat voor hun bedrijf te leveren.

Deze bevindingen duiden duidelijk op een paradigmaverschuiving in de manier waarop marketeers in Europa denken en budgetteren. Data-driven marketing verandert alles. Het is belangrijk dat het investeren in technologie en campagne management een voorwaarde wordt voor alle marketeers, niemand uitgezonderd.”

Neem voor meer informatie over het onderzoek ‘Data-Driven Marketing Survey 2013, Europe’ contact op met Teradata via netherlands@teradata.com.


Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!