Redactie - 01 augustus 2013

Rabobank: hostingbedrijven moeten aanhaken of afhaken


In het Rabobank thema-update 'Aanhaken of afhaken' neemt de bank de Nederlandse cloud infrastructuur onder de loep. Het gaat hierbij met name om de 'Infrastructure as a Service', ofwel de IaaS-laag. Deze jonge sector groeit snel en is interessant vanwege de sterke internetpositie van Nederland, aldus de Rabobank. De bank voorspelt een consolidatie.

De bank meldt: "Clouddiensten maken een explosieve groei door, zowel IaaS- als PaaS-diensten (Platform as a Service). In onze thema-update van maart 2012 belichtten we de trend dat bedrijfsautomatisering een basisvoorziening wordt. Bij een efficiënte inrichting daarvan spelen clouddiensten een belangrijke rol, verdeeld over drie 'as a Service'-lagen: Infrastructure as a Service, Platform as a Service en Software as a Service. Het hosten van websites is en blijft een belangrijk onderdeel van het werk van IaaS-aanbieders."

Amazon
Ondanks de sterke groei van de clouddiensten blijft het zaak vinger aan de pols te houden, aldus de Rabobank. "De IaaS-toetredingsdrempel is laag, er is een stevige (internationale) concurrentie en een beperkt aantal toeleveranciers van apparatuur en software. De dienstverlening heeft alle kenmerken van algemene handelswaar, waardoor schaalgrootte een belangrijke factor is. Dit blijkt ook uit de markt die wereldwijd gedomineerd wordt door Amazon met haar Amazon Webservers."

Amsterdam Internet Exchange
In de sector zijn zo'n 400 tot 800 kleine tot middelgrote Nederlandse bedrijven actief, met een geschatte (geflatteerde) omzet van 300-600 miljoen, een aanzienlijk deel van de wereldwijde IaaS-omzet. "Wij denken dat door de fragmentatie van het Nederlandse aanbod de grote internationale hostingbedrijven juist extra activiteiten ontplooien. Daarnaast is Nederland een aantrekkelijke vestingplaats door de aanwezigheid van de Amsterdam Internet Exchange en de beschikbaarheid van goede datacenterruimte", aldus de Rabobank

Differentiatie
Door bovengenoemde ontwikkelingen komen veel Nederlandse hostingbedrijven terecht in de 'stuck in the middle'-positie, aldus de Rabobank. In de nieuwste thema-update leest de hoster hoe die weg kunt blijven uit deze positie. "Dit kan naar ons idee door (horizontale en verticale) integratie. In horizontale integratie worden 'look-a-like'-partijen bij elkaar gebracht. Bij verticale integratie worden partnerships langs de verticale as in de keten gezocht om schaalgrootte te bereiken. Als dit niet mogelijk is, dan is differentiatie een interessante weg met tal van mogelijkheden. Daarbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van niches met onderscheidende en aantrekkelijke proposities", aldus de Rabobank.

Lees de thema-update 'Aanhaken of afhaken' (PDF, 328 kB)

Door: Witold Kepinski

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!